Zobacz artykuł

BOTY wyklikują Twoje reklamy lub odwiedzają Twoją stronę? Sprawdź co może z tego wyniknąć.

Zespół TrafficWatchdog

23.04.2019 r.

click, spamming, google ads, bots

Wyklikiwanie reklam przez BOTY

źródło: opracowanie własne

Myślisz, że problem BOTÓW wyklikujących reklamy i odwiedzających serwisy Cię nie dotyczy? Jak dowodzą badania Bot Traffic Report 2016 aż 94% stron internetowych doświadczyło sztucznego ruchu. W jaki sposób BOTY mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojego biznesu?

Jak dużo ruchu generowane jest przez BOTY?

Bot Traffic Report z 2016 przeprowadzony przez GlobalDots (leadera w zakresie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo sieci i chmur) z 2016 odnośnie sztucznego ruchu otworzył oczy branży online na całym świecie. Po przebadaniu 100 000 domen internetowych okazało się, że 94,2% z nich w ciągu 90 dni miało do czynienia ze sztucznie generowanym ruchem. Nic dziwnego zresztą, bowiem jak pokazały wyniki badań większość ruchu online (52%) pochodzi właśnie od BOTÓW.

Na tę liczbę – 52% całego ruchu na przebadanych na potrzeby raportu serwisach - składa się aktywność BOTÓW dobrych i złych. Dobre BOTY powstały, aby zautomatyzować pracę ludzi, a tym samym ułatwić im wykonywanie takich zadań jak zbieranie danych do tworzenia statystyk, przeszukiwanie internetu w poszukiwaniu konkretnych informacji, monitorowanie stron, wyszukiwanie treści itp.. Takie dobre BOTY stanowią jednak mniejszość całego sztucznego ruchu – 44% (22,9% całego ruchu). Większość – 56% (28,9% całego ruchu) to natomiast złe BOTY, które mogą wywołać całą paletę negatywnych zdarzeń.

Po co powstają złe BOTY?

Może Ci się wydawać, że BOTY nie są groźne, ale to nie prawda. Są wręcz zabójczo niebezpieczne, a ich obecność na Twojej stronie nie jest przypadkowa. Z dziesiątek wywoływanych przez złe BOTY problemów przedstawimy poniżej te najbardziej istotne i najczęściej spotykane.

Straty materialne

Pierwszym i najbardziej oczywistym efektem działania złych Botów jest oczywiście zwiększenie kosztów właściciela danego serwisu. W tym przypadku najczęściej mówi się o wyklikiwaniu reklam przez BOTY lub składaniu przez nie sztucznych leadów i zamówień. Masowo generowane przez takie BOTY kliki, leady lub inne przejawy aktywności stanowią dla Reklamodawcy koszty marketingowe. Więcej o bezpośrednich i pośrednich skutkach takich działań pisaliśmy tutaj - https://trafficwatchdog.pl/pl/articles/19/po-co-ktos-wyklikuje-twoje-reklamy-i-co-to-oznacza-dla-twojego-biznesu.

Kradzież danych

Kolejnym bardzo ważnym powodem działania złych BOTÓW może być próba kradzieży cennych danych, w tym danych osobowych. Możemy mieć w tym przypadku do czynienia z zaciąganiem (wbrew woli właściciela serwisu) danych odnośnie cen (price scraping), treści (content scraping) czy też innych danych zamieszczonych na danej stronie, w tym odnośnie administratorów strony (przejęcie takich danych może doprowadzić do utraty „władzy” nad serwisem). Szczególnie niebezpieczne może być zaciągnięcie przez BOTY informacji dotyczących użytkowników serwisu, jak na przykład numery kart kredytowych.

Zakładanie fałszywych kont

Złe BOTY tworzenie są często do zakładania fałszywych kont. Obsługa takich „sztucznych klientów” może być dla właściciela serwisu stratą pieniędzy i czasu, a jeśli do zakładania kont zostały bezprawnie użyte czyjeś dane osobowe konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze.

Zmiana stanów magazynowych

W przypadku sklepów internetowych sztuczne konta i zamówienia składane przez BOTY mogą również zniekształcać stany magazynowe, a tym samym zmniejszać osiąganą przez serwis sprzedaż. Jeśli BOT wrzuci do swojego koszyka dany produkt, a jego ilość jest ograniczona, prawdziwy klient może otrzymać informację, ze produkt jest aktualnie niedostępny.

Wystawianie nieprawdziwych ocen, komentarzy i opinii

Złe BOTY nie bez powodu nazywane są „złośliwymi”. Duża część z nich powstaje po to aby wystawiać nieprawdziwe oceny, komentarze i opinie. Celem może być w takim wypadku skompromitowanie danej firmy lub nadszarpnięcie jej dobrego wizerunku.

Rozpoznanie terenu przed atakiem DDoS

Wzmożona aktywność złych BOTÓW może być również „rozpoznaniem terenu” przez planowanym atakiem DDoS, a więc przeprowadzonym równocześnie z wielu urządzeń ataku na system, w oparciu o który działa dany serwis. Takie BOTY sprawdzają jakie są słabe strony serwisu i czy będzie on podatny na atak.

Fałszowanie statystyk serwisów i szkodliwe SEO

Nawet jeśli BOTY nie trafiły na Twoją stronę, aby wywołać któryś z powyższych efektów, sama ich obecność na Twojej stronie jest dla Ciebie problemem. Google i inne systemy mogą wyłapać taki sztuczny ruch na należącym do Ciebie serwisie i obniżyć jego ocenę, a tym samym pozycję w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo fałszywy ruch zostanie ujęty w statystykach serwisu co znacznie utrudni zarządzanie nim i może zaowocować podjęciem strategicznych decyzji w oparciu o niewłaściwe dane.