Średnio 20% klików to fraudy

Nie płać za kliki generowane przez boty, konkurencję
lub niezainteresowanych wyklikiwaczy

Po co ktoś wyklikuje Twoje reklamy i co to oznacza dla Twojego biznesu?

Zespół TrafficWatchdog

16.04.2019 r.

click, spamming, google ads

Po co ktoś wyklikuje Twoje reklamy i co to oznacza dla Twojego biznesu?

źródło: opracowanie własne

Po co ktoś miałby wyklikiwać moje reklamy? - takie pytanie zadało sobie z pewnością wielu przedsiębiorców, kiedy po raz pierwszy usłyszeli o wyklikiwaniu reklam. Korzyści płynące dla „wyklikiwacza” z tego typu oszustwa mogą nie być na pierwszy rzut oka oczywiste, nie zmienia to jednak faktu, że są jak najbardziej realne. W zależności kto dopuści się aktu wyklikiwania mogą one być pośrednie lub bezpośrednie, a szczegółowo omówimy je w poniższym tekście.

Bezpośrednie powody wyklikiwania reklam.

Najważniejszym bezpośrednim powodem dla którego ktoś mógłby wyklikiwać Twoje reklamy jest oczywiście korzyść materialna. Tutaj podejrzenie w naturalny sposób pada na partnerów i choć nie twierdzimy, że ktoś z osób, z którymi współpracujesz mógłby dopuścić się takiego czynu – musisz uwierzyć nam na słowo, że niestety takie przypadki się zdarzają. Chodzi oczywiście o partnerów, którym płacisz za pozyskiwanie ruchu, w tym głównie klików. Jeśli zatrudniasz specjalistów, którzy prowadzą Twoje kampanie Google Ads, albo współpracujesz z sieciami afiliacyjnymi, programami partnerskimi lub domami mediowymi, które pozyskują dla Ciebie ruch w modelu CPC, a więc rozliczany od wygenerowanego kliknięcia – możesz być narażony na tego typu oszustwa. Dlaczego? Bo wyklikując Twoje reklamy Twój partner więcej zarobi, a to niestety dobry motywator do nieuczciwego działania.

Drugim bezpośrednim powodem wyklikiwania reklam może być chęć poprawienia swojej pozycji w wyszukiwarce Google przez Twoją konkurencję. Jeśli konkurujące z Tobą firmy pojawiają się w pierwszych wynikach organicznego wyszukiwania, ale wykupione przez Ciebie reklamy powodują, że Twoja firma pojawia się przed nimi, może to skłonić Twoich biznesowych rywali do wyklikiwania Twoich reklam, tylko po to, aby wyczerpać Twój dzienny limit. Dzięki temu Twoja reklama zniknie, a oni będą pojawiali się wyżej w wynikach wyszukiwania. Powodem nie będzie bezpośrednio ich zysk, ani Twoja strata, ale lepsza pozycja w Google jest często cenniejsza niż worek pieniędzy. Konkurent może też liczyć na to, że zrazisz się do tej form reklamy i nie spróbujesz jej w przyszłości.

Pośrednie powody wyklikiwania reklam.

Druga grupa powodów dla których ktoś wyklikuje Twoje reklamy to pośrednie korzyści jakie może osiągnąć stosując takie nieuczciwe praktyki. Pierwszą przyczyną takich działań może być wygenerowanie Twojego kosztu lub straty. Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale wyklikiwane reklamy to Twoje koszty marketingowe. Za wszystkie niewykryte nieuczciwe kliknięcia ktoś wystawi Ci rachunek – niezależnie czy będzie to Google czy Twój partner. Nawet jeśli takie fake'owe kliknięcia zostaną w późniejszym czasie zinterpretowane jako nieprawidłowe na zwrot środków będziesz musiał trochę poczekać, a i tak najprawdopodobniej będzie miał on formę kredytu na przyszłe usługi. Taki pośredni powód do wyklikiwania Twoich reklam może przyświecać Twoim konkurentom i partnerom, ale także niezadowolonym pracownikom i klientom.

Zresztą koszty materialne to nie jedyny efekt takich nieuczciwych praktyk. Jeśli Twoja reklama przestanie się wyświetlać w wyniku nieuczciwego wyklikiwania, możesz stracić potencjalnych klientów. A przecież płacisz za reklamę online właśnie po to, aby ich pozyskać. Jeśli tak się zdarzy Twoja strata będzie znacznie wyższa, bo zainwestujesz swoje środki w nieefektywne działania.

Innym pośrednim powodem, który może zmotywować kogoś do wyklikiwania Twoich reklam może być chęć zwiększenia statystyk, aby wykazać się odpowiednią skutecznością. Taki cel może przyświecać na przykład Twoim partnerom i pracownikom.

Nie zapomnijmy również o jednym z najczęściej występujących powodów – złośliwości. Niezależnie od innych korzyści płynących dla oszusta z wyklikiwania Twoich reklam pamiętaj, że natura ludzka nie jest wolna od złośliwości, a tego typu aktywności nie bez powodu nazywa się niekiedy „złośliwym wyklikiwaniem”.

Jak widzisz powodów dla których ktoś mógłby chcieć wyklikać Twoje reklamy jest wiele. Pomyśl zatem ile korzyści może wyniknąć dla Ciebie z ochrony przed tego typu oszustwami. Nie ważne czy dotyczy to Twojego konkurenta, niezadowolonego klienta, pracownika czy partnera - musisz bronić swojego biznesu i wiedzieć co się w nim dzieje. W jaki sposób chronić się przed tego typu fraudami? Pisaliśmy o tym tutaj - https://trafficwatchdog.pl/pl/articles/12/nieprawidlowe-klikniecia-w-google-ads-jak-je-rozpoznac-i-co-mozesz-zrobic-aby-je-wyeliminowac.

Skontaktuj się z nami

w celu przedstawienia mi oferty produktów oraz w celach marketingowych. Spark DigitUP Sp. z o.o. jako Administrator przestrzegając przepisów o ochronie danych osobowych poinformował mnie o przysługującym mi prawie do wglądu i informacji, usunięcia, zapomnienia i przeniesienia oraz sprostowania, uzupełnienia i ograniczenia przetwarzania moich danych w trybie wynikającym z [Polityki Prywatności].

w rozumieniu art. 10 ust. 2 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204) na podany adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu. Spark DigitUP Sp. z o.o. jako Administrator przestrzegając przepisów o ochronie danych osobowych poinformował mnie o przysługującym mi prawie do wglądu i informacji, usunięcia, zapomnienia i przeniesienia oraz sprostowania, uzupełnienia i ograniczenia przetwarzania moich danych w trybie wynikającym z [Polityki Prywatności].

w stosunku do podanego przeze mnie numeru telefonu oraz adresu email dla celów marketingu bezpośredniego przez Spark DigitUP Sp. z o.o., właściciela serwisu TrafficWatchdog.pl.