Średnio 20% klików to fraudy

Nie płać za kliki generowane przez boty, konkurencję
lub niezainteresowanych wyklikiwaczy

Trendy online marketingowe na rok 2022

Zespół TrafficWatchdog

28.12.2021 r.

2022, trends, online, marketing, new year

Trendy online marketingowe na rok 2022

źródło: opracowanie własne

Już za chwilę święta, a zaraz po nich sylwester i nowy rok 2022, jest to więc idealny moment na to, by zastanowić się jak zmienił się marketing internetowy w tym roku i jakie dalsze zmiany czekają nas w ciągu nadchodzących 12 miesięcy. Kilka dni temu na łamach strony Forbes, dyrektor zarządzający Boot Camp Digital - Krista Neher opublikowała 12 (plus jeden bonusowy) trendów digital marketingowych na przyszły rok wraz ze wskazówkami jak najlepiej je wykorzystać. Michael Brenner, CEO i założyciel Marketing Insider Group mówi nawet o 21 marketingowych trendach na rok 2022, a na naszym polskim podwórku Wojciech Szymański, dyrektor zarządzający Ideo Force Sp. z o.o., opracował e-book „E-marketing i e-commerce kierunki zmian” nad którym patronat sprawuje Izba Gospodarki Elektronicznej oraz IAB Polska. Zamiast omawiać poszczególne z tych publikacji postaramy się poniżej przedstawić wam zbiorczo najciekawsze, naszym zdaniem, trendy online marketingowe na 2022 rok.

  1. Account based marketing
  2. Account based marketing - to nowe podejście w marketingu B2B, opierające się na tym, że dział marketingowy i sprzedażowy na podstawie zdobytych wcześniej informacji wspólnie opracowują spersonalizowaną wiadomość lub ofertę, która następnie wysyłana jest bezpośrednio na konkretne konto do osoby, będącej w firmie decyzyjną w danym obszarze.

  3. Conversational marketing
  4. Conversational marketing, a więc marketing konwersacyjny – to nowy trend dotyczący głównie obsługi klienta. Konsumenci mają dość czekania na infolinii i podążających za skryptem chatbotów - chcą kontaktu dostosowanego do ich potrzeb i to najlepiej w czasie rzeczywistym, a dostarczenie im tego z punktu widzenia producenta czy też sprzedawcy wcale nie jest łatwe. Często konieczne będzie zatrudnienie większej ilości pracowników a także nieustanne ich szkolenie. Wiele firm inwestuje też w inteligentne chatboty, potrafiące odbyć z klientami zwykłe konwersacje.

  5. Customizacja produktów oraz customizacja online
  6. Customizacja produktów - konsumenci coraz częściej oczekują produktów „szytych na miarę” co oznacza, że producenci będą musieli wykazać się większą niż dotychczas elastycznością. Co ważne klienci chcą dopasować produkt do swoich potrzeb i gustów samodzielnie, szybko i łatwo co sprawia, że na znaczeniu zyskuje customizacja online, a więc umożliwienie konsumentowi spersonalizowania produktu na stronie internetowej przed złożeniem zamówienia.

  7. Direct To Consumer e-commerce
  8. Direct To Consumer e-commerce jest modelem sprzedaży online zakładającym, że jedynym „pośrednikiem” między marką a klientem jest kanał komunikacji. Konsument może więc dokonać zakupu wraz ze spersonalizowaniem produktu, zamówieniem transportu i innych usług dodatkowych bezpośrednio na stronie producenta. Trend ten jest niezwykle istotny zwłaszcza teraz, gdy tak duże znaczenie przypisuje się doświadczeniom klientów.

  9. Influencer marketing wciąż na topie
  10. Influencerzy są jednym z najchętniej wykorzystywanych kanałów marketingowych i to raczej szybko się nie zmieni. Od jakiegoś czasu trend ten jest silny także w marketingu B2B. Kampanie prowadzone z udziałem znanych osób nie tylko pozwalają generować wysokie sprzedaże, ale także budują dobre imię marki i sprawiają, że jest ona odbierana jako bardziej ludzka.

  11. Live commerce
  12. Tak popularne od jakiegoś czasu „lajfy” (Livestreaming) stają się silnym kanałem sprzedaży (Live commerce). Wideo na żywo jest niezwykle popularne wśród konsumentów, którzy jak pokazują badania poświęcają trzy razy więcej czasu na oglądanie filmów na żywo niż na odtwarzanie wcześniej nagranych materiałów. Coraz chętniej też kupują produkty podczas prezentacji odbywających się w czasie rzeczywistym.

  13. Mobile only
  14. Jeszcze jakiś czas temu wydawało się, że konsumenci chcą równocześnie korzystać z kilku urządzeń podłączonych do sieci jak tablety, komputery, laptopy, smartfony, smart tv itp. Jak pokazuje trend Mobile only znacząca część internautów korzysta z Internetu wyłącznie na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

  15. Odpowiedzialny konsumpcjonizm
  16. Dzisiejsi konsumenci są świadomi, że ich decyzje zakupowe wpływają nie tylko na nich, ale też na środowisko i społeczeństwo. Wybierają więc produkty i marki postrzegane jako ekologiczne, bezpieczne i społecznie odpowiedzialne. Szczególne znaczenie ma dla nich ekologia w pakowaniu i transporcie, a więc na przykład to czy produkt zapakowany jest w dopasowane pudełko, a wykorzystywane środki transportu wydajnie wykorzystywane.

  17. Powiadomienia push
  18. Powiadomienia push choć nie są niczym nowym stają się niezwykle popularne w marketingu cyfrowym. Dzieje się tak z dwóch powodów – po pierwsze odbiorcy mają dość e-maili marketingowych, a po drugie internauci coraz częściej używają telefonów komórkowych do wszystkich rodzajów aktywności online, a połączone często z aplikacjami powiadomienia push są dla nich wygodną formą komunikacji.

  19. Pracownicy jako eksperci
  20. Badania pokazują, że 46% konsumentów rezygnuje z marki, jeśli jej pracownicy nie posiadają odpowiedniej wiedzy, a ich nieuprzejme zachowanie to jeden z najważniejszych czynników, które powstrzymują klientów przed robieniem interesów z daną firmą. Dodatkowo zadowoleni, dobrze wykwalifikowani pracownicy to dla marki ogromna przewaga konkurencyjna - według Sociabble, leady, które pochodzą z postów zamieszczanych przez pracowników w mediach społecznościowych, kończą się konwersją siedem razy częściej niż leady generowane za pośrednictwem innych kanałów.

  21. Price Intelligence
  22. Zadaniem nurtu Price Intelligence jest poznanie, w jaki sposób ceny rynkowe wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Odbywa się to poprzez dedykowane systemy (platformy) które wykorzystują właściwe dane aby zoptymalizować strategię cenową. Dzięki takim działaniom wzrasta liczba konwersji i zyskowność firmy.

  23. Rozwój marketplace’ów
  24. Ostatnie kilka lat to ogromny wzrost znaczenia marketplace’ów, a więc platform zakupowych działających na łamach portali społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Jak pokazują badania z miesiąca na miesiąc generują one większe obroty. Znacznie zwiększa się też liczba ofert i użytkowników. Wszystko to wskazuje na to, że odegrają one niemałą rolę w nadchodzącym roku.

  25. Social Commerce
  26. Handel społecznościowy, a więc social commerce nie jest nowy, ale powoli staje się główną formą zakupów w sieci. Wiąże się te ze wspomnianymi już trendami takimi jak Influencer marketing, rozwój marketplace’ów czy Live commerce. Co ciekawe zakupy robione przez social media, wydają się użytkownikom bezpieczniejsze niż shopping przez tradycyjne platformy zakupowe. Stawia to przed firmami nowe wyzwanie – ich platformy e-commerce muszą być świetnie zintegrowane z kanałami mediów społecznościowych.

  27. User experience
  28. Każda część marketingu cyfrowego opiera się na coraz inteligentniejszych i bardziej kontekstowych algorytmach, a te opierają się ostatnio na jednym kluczowym elemencie - doświadczeniach użytkowników. To one, a nie publikowany na stronie kontent czy też komunikaty marketingowe decydują obecnie o tym, która firma pojawi się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania. Marketerzy do tej pory skupieni na SEO powinni dołożyć wszelkich starań aby zapewnić użytkownikom pożądane przez nich wrażenia.

  29. User Generated Content
  30. User Generated Content to wszelkie treści publikowane przez użytkowników na stronie internetowej danej marki. Mogą to być komentarze, opinie, recenzje produktów, zdjęcia czy materiały wideo. Im więcej ich na danej stronie tym lepiej – świadczą o zaangażowaniu konsumentów, a naturalnie tworzone treści wpływają pozytywnie na wizerunek danej marki oraz jej pozycjonowanie w Internecie. Ważne jednak by możliwość zostawienia ich była taka sama dla wszystkich klientów, a także aby nie podlegały one zbytniej cenzurze.

  31. Voice search i voice commerce
  32. Odkąd pojawili się asystenci głosowi tacy jak Siri, Alexa czy też Google Assistant i inteligentne głośniki jak Amazon Echo lub Google Home Assistant wyszukiwanie głosowe (voice search) nabiera na znaczeniu. Sprawia to, że firmy muszą już myśleć nie tylko o tym jak wyglądają w wynikach wyszukiwania, ale też czy ich działania są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania głosowego. Obok Voice search pojawił się też bowiem trend voice commerce, czyli handel głosowy. Pojęcie to oznacza po prostu wypowiedzenie na głos zamawianych produktów, zamiast klikania ich na stronie sklepu internetowego i jak przewidują specjaliści odegra duże znaczenie w nadchodzących latach.

  33. Visual commerce
  34. Ograniczenie zakupów do Internetu sprawiło, że szczególnie istotna stała się wizualna prezentacja produktów w sklepach internetowych. Konsumenci, którzy w trakcie pandemii pozbawieni zostali możliwości pójścia do sklepu i dotknięcia pożądanych produktów przed zakupem musieli zadowolić się ich prezentacją w sieci - dlatego tak ważne jest pokazanie ich w jak najbardziej atrakcyjny i zachęcający do zakupu sposób.

  35. Współpraca różnych działów firmy
  36. Marketing to już od dawna znacznie więcej niż tylko reklama – szczególnie teraz marketerzy muszą współpracować z innymi działami firmy, aby budować wspaniałe doświadczenia klientów, nawet tych tylko potencjalnych, w każdym obszarze. Celem jest zbudowanie ich zaangażowania tak, aby nawiązali z marką długotrwałą relację. Jak pokazują badania w Stanach Zjednoczonych 73% konsumentów twierdzi, że doświadczenie klienta jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie, a jego najważniejsze elementy to wydajność, wygoda, kompetentna i przyjazna obsługa oraz łatwe opcje płatności. Równocześnie tylko 49% badanych osób twierdzi, że dzisiejsze firmy są w stanie zapewnić im zadowalające doświadczenia w tych obszarach.

Polecane artykuły

Skontaktuj się z nami

w celu przedstawienia mi oferty produktów oraz w celach marketingowych. Spark DigitUP Sp. z o.o. jako Administrator przestrzegając przepisów o ochronie danych osobowych poinformował mnie o przysługującym mi prawie do wglądu i informacji, usunięcia, zapomnienia i przeniesienia oraz sprostowania, uzupełnienia i ograniczenia przetwarzania moich danych w trybie wynikającym z [Polityki Prywatności].

w rozumieniu art. 10 ust. 2 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204) na podany adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu. Spark DigitUP Sp. z o.o. jako Administrator przestrzegając przepisów o ochronie danych osobowych poinformował mnie o przysługującym mi prawie do wglądu i informacji, usunięcia, zapomnienia i przeniesienia oraz sprostowania, uzupełnienia i ograniczenia przetwarzania moich danych w trybie wynikającym z [Polityki Prywatności].

w stosunku do podanego przeze mnie numeru telefonu oraz adresu email dla celów marketingu bezpośredniego przez Spark DigitUP Sp. z o.o., właściciela serwisu TrafficWatchdog.pl.