Jakich oszustw online może dopuścić się konkurencja aby zaszkodzić Twojej firmie?
źródło: opracowanie własne
Przeważnie opisujemy fraudy online jako oszustwa dotyczące dostawców ruchu i reklamodawców, tym razem jednak spojrzymy na ten problem z innego punktu widzenia. Wiele z nich może bowiem być wykorzystywane przez nieuczciwych konkurentów, aby zaszkodzić interesom Twojej firmy. Rywale biznesowi mogą działać na własną rękę lub wynająć firmy świadczące podobne usługi, w obu przypadkach wywołując wiele negatywnych konsekwencji w Twoim przedsiębiorstwie.
Wyklikiwanie reklam
Najprostszym oszustwem online, którego mogą dopuścić się Twoi konkurenci jest wyklikiwanie reklam w płatnych kampaniach rozliczanych w modelu PPC (pay per click). Tego typu fraud na małą skalę może przeprowadzić sam konkurent po prostu klikając Twoją reklamę na przykład w wyszukiwarkach internetowych. Oczywiście generuje to koszty związane z fałszywym kliknięciem, ale nie tylko - większa liczba kliknięć danego hasła czy też słów kluczowych powoduje też zwiększenie stawki za tą wybraną frazę. Dodatkowo jeśli konkurent wyklika cały Twój budżet marketingowym przeznaczony na kliknięcia – w danym dniu Twoja reklama nie dotrze do ani jednego potencjalnego klienta, a Ty i tak będziesz musiał za nią zapłacić. Zysk dla Twojego rywala jest więc podwójny – Ty tracisz, a jego kampania (jeśli oczywiście wykorzystuje podobne narzędzia) ma większą szansę na powodzenie.
- Platformy zatrudniające ludzi na całym świecie do klikania – wirtualne farmy kliknięć
Tego typu oszustwa nie dotyczą jednak tylko małych firm – jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. Kiedyś świadczeniem tego typu usług na dużą skalę zajmowały się farmy klików, a więc najczęściej osadzone w krajach, takich jak Chiny, Indie, Nepal, Indonezja, Sri Lanka, Egipt, Filipiny, Bangladesz, Meksyk czy Irak miejsca w których pracownicy za bardzo niskie stawki przez kilkanaście godzin klikają wskazane przez właściciela farmy reklamy. Obecnie powoli zastępują je platformy odpłatnie świadczące podobne usługi – zrzeszają one ludzi z całego świata, którzy za ustaloną stawkę (najczęściej wynosi ona około 5 centów za kliknięcie) generują kliknięcia z własnych domów. Właściciele podobnych witryn dodatkowo motywują swoich użytkowników dzięki aktualizowanym na bieżąco tabelom wyników, premiom i nagrodom, które zachęcają do rywalizacji i zwiększają zarobki. Twój konkurent nie musi więc klikać samodzielnie – może zapłacić komuś kto zrobi to za niego. Dodajmy, że takie ledwo ukryte strony oferujące usługi jak to określają „utrudniające pozyskiwanie klientów Twoim konkurentom” dbają o to, aby kliknięcia wyglądały autentycznie, co znacznie utrudnia ich wykrycie.
- Autoclickery
Narzędzia do wyklikiwania reklam (tak zwane autoclickery) można znaleźć bardzo łatwo – przykładem może być „TrafficBot Pro” który jak czytamy na oficjalnej stronie programu jest „najmądrzejszym BOTem do symulowania prawdziwej pracy człowieka” – może on odwiedzić wybraną stronę bezpośrednio z wyszukiwania, a następnie automatycznie kliknąć na niej dowolną reklamę, a jego zaawansowane funkcje pozwalają ustawić losowy czas przebywania na stronie, ruch myszy, przewijanie, kliknięcia linków wewnętrznych, proxy itp. Wszystko to sprawia, że wykrycie pochodzących z niego i innych BOTów kliknięć wcale nie jest proste. Twórcy nie zadali sobie nawet trudu, aby ukryć fakt, że BOT może być wykorzystywany do oszustw. Jak sami piszą w opisie funkcji urządzenia „pokonaj swoich konkurentów, klikając ich reklamy automatycznie”.
Fałszywe leady
Podobne rozwiązania umożliwiające przeprowadzenie fraudu nie muszą dotyczyć nieprawdziwych kliknięć, mogą również generować na Twojej stronie fałszywe leady, a więc formularze kontaktowe zawierające nieprawdziwe informacje. Także w tym przypadku nieuczciwy konkurent może działać sam, wynająć kogoś lub nabyć program, który zrobi to za niego. Trzeba pamiętać, że takie niepoprawne dane nie pochodzą od potencjalnych klientów i nawet jeśli dotyczą prawdziwych osób nie mają one zamiaru nabyć danego produktu lub usługi, jednak nie będziesz o tym wiedział dopóki nie skontaktujesz się z osobą podaną w formularzu. Tracisz więc swój czas i środki na działania, które nie zakończą się sprzedażą – co jest bardzo na rękę Twojej konkurencji. Dodatkowo jeśli informacje zawarte w fałszywych leadach dotyczą rzeczywistych osób, a nie wyraziły one zgody na kontakt z Twojej strony, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze - ucierpieć może nawet wizerunek Twojej marki.
Nieprawdziwe opinie, recenzje i oceny
Innym fraudem, w którym można wykorzystać zarówno rozwiązania automatyczne, jak też czynnik ludzki są nieprawdziwe opinie, recenzje i oceny wystawiane Twojej firmie lub produktom i usługom, które oferujesz. Oszustwo może tu przebiegać dwojako – Twój konkurent może wystawiać sobie oceny o charakterze pozytywnym lub Tobie o negatywnym. W obu przypadkach osiągnie korzyść z takich nieuczciwych praktyk.
Kopiowanie contentu z Twojej strony
Oprócz wymienionych powyżej oszustw do których wykorzystuje się BOTy możesz też spotkać się z programami kopiującymi treści publikowane na Twojej stronie i wklejającymi je w innych witrynach, najczęściej o wątpliwej reputacji. Może to obniżyć wiarygodność Twojej marki i sprawić, że Twój content przestanie być postrzegany jako unikalny i wartościowy.
Ataki BOTów, kradzież danych
Bardziej zaawansowaną formą fraudu online, którą może wykorzystać Twoja konkurencja aby zaszkodzić Twoim interesom są ataki BOTów. W tym przypadku wymagane będzie posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego lub skorzystanie z usług kogoś kto je posiada, nie znaczy to jednak, że podobne oszustwa są rzadziej spotykane. Oczywiście dotyczyć będą głównie większych przedsiębiorstw. Taki atak najczęściej przeprowadzany jest za pomocą BOTnetu, a więc sieci zainfekowanych urządzeń, a jego celem będzie zaburzenie działania Twojej strony lub kradzież danych, które przechowujesz na swoich serwerach. Za pomocą takich ataków Twój konkurent może przejąć kontrolę nad witryną lub ukraść dane Twoich klientów – zagrożenie jest więc bardzo poważne.
Jak pokazują powyższe przykłady Twoi konkurenci mogą wykorzystać wiele różnych form fraudów online, aby zaszkodzić interesom i reputacji Twojej firmy. Jeśli nie stosujesz żadnych rozwiązań, które mogą Cię uchronić przed takimi praktykami jesteś na nie szczególnie narażony, możliwe nawet, że nie zdajesz sobie sprawy z tego, że Twoi konkurencji już działają na Twoją niekorzyść poprzez oszustwa internetowe. Jeśli nie wiesz co mógłbyś zrobić, aby temu przeciwdziałać – skontaktuj się z nami, jako specjaliści od ochrony przed fraudami online doradzimy Ci jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze.