Zobacz artykuł

Nasze branżowe publikacje

Porównywarki cenowe jako dostawcy ruchu – jak wykorzystać ich potencjał i nie stracić na współpracy?

Zespół TrafficWatchdog

10.02.2021 r.

price comparison websites, traffic provider, cooperation

Porównywarki cenowe jako dostawcy ruchu –  jak wykorzystać ich potencjał i nie stracić na współpracy?

źródło: opracowanie własne

Porównywarki cenowe to serwisy internetowe lub aplikacje, umożliwiające użytkownikom porównanie cen danego produktu w wielu e-sklepach naraz. Dzięki temu klienci mogą znaleźć ofertę najkorzystniejszą z ich punktu widzenia, a sklepy pozyskać nowego klienta. Oczywiście obecność danej witryny w takich porównywarkach cenowych jest najczęściej płatna - większość z nich wyświetla wyłącznie oferty sklepów, które zdecydowały się na współpracę. Ale czy z punktu widzenia biznesów e-commerce warto inwestować w ten kanał promocji?

Jak działają porównywarki cenowe?

Każda porównywarka cenowa musi początkowo stworzyć swoją bazę danych, a więc zebrać od zintegrowanych z nią sklepów specjalne feedy produktowe. Są to pliki (zazwyczaj w formacie XML bądź CSV) zawierające listę dostępnych w sklepie produktów i ich cech szczególnych (takich jak cena, opis, dodatkowe wyposażenie itp.). Na stworzenie feedu produktowego pozwala praktycznie każda platforma e-commerce (między innymi Magento, Prestashop, Woocommerce), a także rozwiązania typu SaaS (jak Shoper, Shoplo czy IdoSell). Oczywiście poprawnie wygenerowany feed produktowy jest stale aktualizowany w czasie rzeczywistym. Dzięki temu porównywarka na bieżąco otrzymuje informację o faktycznym stanie produktów i ich aktualnych cenach w danym sklepie. Następnie w odpowiedzi na zapytanie internauty specjalny algorytm przeszukuje bazę danych i zestawia informacje pozyskane z różnych sklepów, tworząc listę wyników i przedstawiając ją zgodnie z ustalonym przez użytkownika kryterium (najczęściej od najtańszego do najdroższego).

Opłaty za obecność w porównywarce cenowej

Oczywiście każdy serwis zajmujący się porównywaniem cen produktów ma swoją politykę odnośnie opłat, a naszym zadaniem w tym tekście nie jest szczegółowe ich przedstawienie czy zestawienie ze sobą. Jeśli interesuje Cię oferta konkretnego serwisu internetowego skontaktuj się z jego przedstawicielem. Możemy jednak śmiało stwierdzić, że praktycznie każda z porównywarek pobiera od swoich partnerów co najmniej jedną (a niektóre wszystkie) z wymienionych poniżej opłat:

  • Opłata startowa – jednorazowa kwota wnoszona przez e-sklep na początku współpracy, w zamian za zintegrowanie systemów i dodanie wybranych ofert do porównywarki, najczęściej będzie ona zależna od ilości produktów jakie dany sklep chce pokazywać w porównywarce;
  • Opłata za każdego klika – a więc stała opłata ustalona w modelu PPC (pay per click). Mamy z nią do czynienia gdy dany sklep płaci za każde wejście z porównywarki na stronę produktu bez względu na to, czy użytkownik zakupi produkt;
  • Prowizja za wygenerowaną sprzedaż – niektóre porównywarki umożliwiają bezpośrednie dokonanie zakupu (bez konieczności wchodzenia na stronę docelowego sklepu), oczywiście pobierając za to prowizję w ustalonej wysokości. W tym przypadku mamy do czynienia z rozliczaniem się w modelu CPS (cost per sale). Najczęściej będzie to jakiś procent wartości wygenerowanej sprzedaży, ale może być to również z góry określona kwota.

Porównywarki cenowe – dla kogo?

Obecność w porównywarkach cenowych może, a wielu wypadkach wręcz powinna, być bardzo istotnym elementem strategii marketingowej. Korzyści jakie mogą z tego płynąć to: większa rozpoznawalność sklepu, zbudowanie pozytywnego wizerunku przez pokazanie go jako lepszego od konkurencji, wyższy poziom konwersji (a więc także sprzedaży) i pozyskanie nowych, lojalnych klientów. Jak pokazują badania użytkownicy są też bardziej skłonni zaufać marce, która jest widoczna w znanych porównywarkach cenowych, jej obecność w nich budzi ich zaufanie. Nie będzie to jednak rozwiązanie dobre dla każdego e-sklepu. Platformy zakupowe współpracujące z porównywarkami cen powinny:

  • posiadać w swojej ofercie konkretne produkty, porównywarki cenowe nie będą odpowiednim rozwiązaniem dla sklepów oferujących produkty unikalne, jak na przykład dzieła sztuki, rękodzięła, eksponaty kolekcjonerskie itp.;
  • prowadzić odpowiednią politykę cenową, a więc między innymi dzielić posiadane w ofercie produkty na segmenty Traffic Builder (tak zwani kreatorzy ruchu, a więc popularne produkty sprzedawane na niskich marżach, których zadaniem jest przyprowadzenie klienta do danego sklepu internetowego), Product Standard (standardowe produkty, a więc te oferowane klientom w cenach zapewniających marżę na normalnym poziomie) i Profit Generator (czyli generatorzy zysku, kategoria zawierająca w sobie produkty sprzedawane na wysokich marżach) zgodnie z ich rolą produktową;
  • posiadać ceny zakupu umożliwiające im konkurowanie z innymi sklepami, przynajmniej w pewnym zakresie;
  • korzystać z rozwiązań, dzięki którym mogą stale sprawdzać jakość pozyskiwanego z porównywarki ruchu.

Sprawdź czy współpraca z porównywarką jest dla Ciebie korzystna!

Jeśli zdecydowałeś się podjąć współpracę z porównywarką lub porównywarkami cen powinieneś dokładnie sprawdzać, czy to źródło rzeczywiście generuje dla Ciebie zysk. Oczywiście jeśli korzystasz z kilku serwisów tego typu, każdy z nich powinieneś rozpatrywać indywidualnie. Zanim więc zatwierdzisz fakturę wystawioną przez daną porównywarkę musisz dokładnie sprawdzić za co płacisz. Zarówno jeśli chodzi o kliknięcia jak też wygenerowane sprzedaże.

Jeśli rozliczasz się za każde kliknięcie, koniecznie sprawdzaj czy liczba klików za którą porównywarka nalicza Ci opłatę – jest zgodne ze stanem faktycznym.

Zdarzają się tutaj bowiem rozjazdy – i bez kontroli klików po Twojej stronie możesz zapłacić porównywarce więcej niż powinieneś. Dlatego ważne abyś korzystał z odpowiednich narzędzi, które będą monitorować dla Ciebie liczbę klików z porównywarki – niestety nie sprawdzisz tego w Google Analytics (ale monitoruje to na przykład nasz system).

Jeśli posiadasz odpowiednie narzędzia, staraj się śledzić całą ścieżkę atrybucji konkretnego kliknięcia. Może bowiem okazać się, że porównywarka nie pozyskuje dla Ciebie nowych klientów, a jedynie dostarcza tych, którzy już i tak odwiedzają Twoją stronę. Powinieneś więc sprawdzić, czy w praktyce nie płacisz kilka razy za to samo kliknięcie.

Dodatkowo monitoruj jakie produkty faktycznie sprzedają się za pośrednictwem konkretnej porównywarki i do jakiego segmentu należą (najlepiej aby były to produkty z grupy Profit Generator, a najgorzej jeśli są to wyłącznie produkty z segmentu Traffic Builder). Dane źródło może bowiem generować dla Ciebie sprzedaż na wysokim poziomie, ale w praktyce możesz być na takiej współpracy stratny – będzie tak, jeśli klienci kupują wyłącznie produkty o minimalnej marży, a Ty dodatkowo płacisz prowizję danej porównywarce. Pamiętaj też, że aby zminimalizować ryzyko nadużyć ustaloną opłatę za sprzedaż powinieneś wypłacić dopiero kiedy minie czas na zwrot danego produktu.