Zobacz artykuł

Nasze branżowe publikacje

Jak stworzyć linie obrony przeciwko Fraudom Reklamowym?

Zespół TrafficWatchdog

08.02.2021 r.

defense, ad fraud, Internet

Jak stworzyć linie obrony przeciwko Fraudom Reklamowym?

źródło: opracowanie własne

Nadejście nowego roku to dla wielu firm nowe strategie marketingowe oraz budżety reklamowe. Często podkreślamy jak istotne jest ujęcie zarówno w pierwszych jak też drugich działań prewencyjnych przeciwko Ad Fraudom. Dlaczego? Świetnie pasuje tu przysłowie „chytry dwa razy traci”. Oszuści co roku naciągają reklamodawców na coraz większe sumy, co skutkuje stratami w dwóch obszarach: niższą efektywnością działań marketingowych (a przez to zmniejszeniem przychodów ze sprzedaży) oraz marnowaniem środków na nie przeznaczonych (ponieważ nie są one efektywnie wydawane). Co więc zrobić, żeby zbudować sensowną linię obrony przeciwko Ad Fraudom?

Poniżej przedstawimy kilka punktów dotyczących ochrony przed oszustwami reklamowymi, które naszym zdaniem powinny być obowiązkowe dla każdego reklamodawcy działającego online:

  1. Sprawdzaj dane i porównuj statystyki

    Najważniejsze co możesz zrobić, aby sprawdzić czy Ad Fraudy dotyczą Twojej firmy to stale monitorować dane odnośnie poszczególnych działań marketingowych i porównywać je ze sobą. W tym obszarze możesz wykryć wiele czynników wskazujących, że padłeś ofiarą oszusta. Oczywiście należy tutaj zwracać uwagę przede wszystkim na ruch otrzymywany od zewnętrznych dostawców jak współczynnik konwersji, szczegółowe dane dotyczące otrzymywanych kliknięć, leadów czy sprzedaży itp., ale nie tylko. Sprawdzać należy także dane odnośnie ruchu organicznego (a więc użytkowników trafiających bezpośrednio na Twoją stronę internetową), zwłaszcza od kiedy tak wiele jest fraudów atrybucyjnych, polegających na przypisaniu sobie przez oszusta prawdziwych konwersji, wygenerowanych przez innego wydawcę lub samego reklamodawcę.

  2. Mądrze zarządzaj środkami

    Oczywiście sama wiedza to nie wszystko, trzeba jeszcze odpowiednio ją wykorzystać. Jeśli wykryjesz nieprawidłowości w jakimś obszarze Twoich działań marketingowych w pierwszej kolejności spróbuj je wyjaśnić. Jeśli podejrzany ruch pochodzi od Twojego partnera poproś go o szczegółowe informacje i postaraj się nie płać mu, dopóki nie otrzymasz satysfakcjonujących Cię odpowiedzi. Jeżeli niepokoją Cię dane dotyczące ruchu organicznego (na przykład Twoja strona generuje zdecydowanie mniej sprzedaży niż dotychczas, więcej zakupów jest anulowane lub zwracane itp.) – sprawdź, które statystyki uległy zmianie. Pamiętaj, że od tego jak rozdysponujesz swoje środki w głównej mierze zależy, ile zarobisz – inwestuj więc mądrze, w te kanały marketingowe, które przynoszą Ci najlepszą stopę zwrotu. Jeśli niektóre działania reklamowe okazują się nieefektywne znajdz przyczynę takiej sytuacji lub całkowicie z nich zrezygnuj (oczywiście upewniwszy się czy nie ucierpi na tym rozpoznawalność i dobre imię Twojej marki).

  3. Ostrożnie dobieraj partnerów

    Partnerzy z którymi pracujesz, są równie istotni dla powodzenia Twojego biznesu jak pracownicy, których zatrudniasz. To oni są często odpowiedzialni za pierwszy kontakt użytkownika z daną marką. Sprawdzaj więc wszystkich wydawców, którzy pozyskują dla Ciebie klientów – powinieneś wiedzieć czym się zajmują, jak działają, jak wyglądają ich strony internetowe i skąd pochodzą bazy danych jakimi dysponują. Zwróć też szczególną uwagę na to, czy zgody marketingowe udzielane wydawcy przez internautów są czytelne i czy spełniają wymogi prawne. Wszystko to może okazać się bardzo istotne w przypadku Ad Fraudu.

  4. Chroń swoje dane

    Mamy tu na myśli zarówno dane dotyczące firmy jak też jej klientów, pracowników itp. Pamiętaj, że wiele oszustw polega na kradzieży informacji o Twoim biznesie, a następnie wykorzystaniu ich na Twoją niekorzyść, na przykład w celu przejęcia kontroli nad daną stroną, otrzymania poufnych danych, statystyk czy haseł dostępu. Jako pracodawca zobowiązany jesteś chronić informacje o osobach, jakie zatrudniasz, a jako przedsiębiorca o klientach, których obsługujesz – upewnij się więc, że robisz wszystko co w Twojej mocy, aby były one bezpieczne.

  5. Wykorzystuj wszelkie darmowe środki prewencyjne

    Ochrona przed oszustwami online wcale nie musi być kosztowna - wiele firm dostarczających popularne rozwiązania e-marketingowe (jak Google, Facebook, Instagram, YouTube itp.) stale doskonali swoje algorytmy, aby zapewnić swoim klientom jak najlepszą jakość usług i co ważne robi to bezpłatnie. Należy więc dopilnować, aby wszelkie narzędzia przez nie dostarczane rzeczywiście były wykorzystywane przy waszej codziennej współpracy. Jak to zrobić? Ponieważ każda firma w tym obszarze działa inaczej najlepiej będzie skontaktować się z działem Pomocy odpowiedniego dostawcy usług marketingowych i po prostu spytać jakie stosuje środki zaradcze w obszarze Ad Fraudów. Po otrzymaniu odpowiedzi upewnij się, że wszelkie udostępniane przez niego rozwiązania są włączone dla wszystkich Twoich kampanii. Z pewnością nie zaszkodzi też korzystać z najnowszych dostępnych wersji programów i aplikacji oraz stale je aktualizować.

  6. Skonsultuj się ze specjalistą

    Oczywiście oprócz wszystkich wymienionych powyżej sugestii, zachęcamy do konsultacji ze specjalistami od wykrywania i zapobiegania oszustwom reklamowym. Rozmowa z ekspertem pomoże Ci wybrać odpowiednie narzędzia i stworzyć rozsądny budżet do walki z Ad Fraudami uwzględniając specyfikę Twojej branży i biznesu. Nawet jeśli chcesz sam chronić swoją firmę przed oszustami z pewnością nie zaszkodzi zaczerpnąć porady, a może okazać się, że zatrudnienie zewnętrznego partnera będzie dla Ciebie w tym obszarze najbardziej efektywnym rozwiązaniem.