Zobacz artykuł

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – czym jest i dlaczego warto go znać?

Zespół TrafficWatchdog

24.05.2020 r.

IAB, Interactive Advertising Bureau Polska, association, Poland, employers, Internet, DIMAQ

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – czym jest i dlaczego warto go znać?

źródło: opracowanie własne

Jeśli Twoja firma działa w branży internetowej lub choćby reklamuje swoje produkty lub usługi za pośrednictwem kanałów interaktywnych zapewne natknąłeś się już kiedyś na Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska (w skrócie IAB Polska), jeśli jednak nie wiesz o nim zbyt wiele (lub chcesz dowiedzieć się więcej) zachęcamy do poniższej lektury oraz na stronę iab.org.pl.

IAB na świecie

Internet Advertising Bureau (IAB) to organizacja zrzeszająca podmioty rynku interaktywnego założona w Stanach Zjednoczony w 1996 roku, a od 2001 roku działająca pod zmienioną nazwą Interactive Advertising Bureau. Obecna dziś w kilkudziesięciu krajach na całych świecie grupa IAB zajmuje się już nie tylko promowaniem internetu i związanych z nim zagadnień, ale także technikami mobilnymi i alternatywnymi kanałami przekazu.

Choć lokalne oddziały grupy IAB są w pełni samodzielne i mogą podejmować decyzję w zakresie regulacji na rynkach, które reprezentują, pozostają one w bliskich kontaktach z głownym oddziałem w USA, stowarzyszeniem IAB Europe (zrzeszającym europejskie IAB), oraz innymi na całym świecie. Dzięki temu możliwe jest tworzenie wspólnych projektów badawczych i ciągła wymiana know-how, co pomaga stymulować rozwój branż stanowiących główne zainteresowanie organizacji.

W 2000 roku rozpoczął swoją działalność polski oddział tej organizacji, od 2007 znany jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Jest on niezależną organizacją tworzoną przez przedsiębiorców z branży internetowej i reprezentującą ich interesy. Obecnie IAB Polska jest czwartym pod względem liczby członków oddziałem IAB na świecie, a w 2012 roku otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.

Czym zajmuje się IAB? Jakie są jego cele?

Najważniejszym celem IAB Polska jest szeroko pojęta edukacja w zakresie wykorzystania internetu oraz promowanie go jako skutecznego rozwiązania dla biznesu i komunikacji marketingowej. Jak czytamy na stronie internetowej:

„Misją IAB jest wspieranie działalności uczestników rynku komunikacji interaktywnej oraz popularyzacja internetu jako efektywnego medium poprzez działania promocyjne, badawcze, edukacyjne i ochronę prawną.”

Cele jakie stawia przed sobą ta organizacja można więc podzielić na 4 kategorie - promocyjne, badawcze, edukacyjne i ochronne:

  • promocyjne – IAB chce stale popularyzować rozwój rynku internetowego i interaktywnego jako niezależnych mediów, a także ukazywać je jako niezbędne kanały komunikacji marketingowej. Dodatkowo stawia sobie za cel prezentowanie najnowszych światowych publikacji dotyczących metod efektywnego wykorzystania internetu oraz poparte badaniami ujednolicanie przekazu na temat nowych mediów i ich efektywności. Nieustannie propaguje również skuteczne rozwiązania e-marketingowe.

  • edukacyjne – celem działania Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska jest też informowanie o potencjale reklamowym internetu, szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie wykorzystania możliwości jakie stwarza oraz dostarczanie wiedzy o ustawodawstwie dotyczącym zagadnień z nim związanych. IAB nie ogranicza się jedynie do publikacji jest też organizatorem lokalnych spotkań, ogólnopolskich akcji edukacyjnych, konferencji branżowych (w tym Forum IAB, IAB HowTo), konkursów (MIXX Awards), warsztatów i szkoleń (Akademia DIMAQ).

  • badawcze – w tym obszarze IAB stara się tworzyć i prezentować nowe standardy jakościowe. Organizacja nieustannie prowadzi badania, przygotowuje poradniki, casebooki i raporty (m.in. Raport Strategiczny oraz AdEx, którego wyniki są bazą analiz wydatków reklamowych) – w każdym z tych przedsięwzięć zachowując najwyższy możliwy poziom merytoryczny. Jednym z flagowych projektów IAB Polska jest DIMAQ – program certyfikujący wiedzę z dziedziny e-marketingu i ustanawiający standard kompetencji w tym zakresie.

  • ochronne – celem działania Organizacji jest również reprezentowanie interesów przedsiębiorców z branży reklamy interaktywnej, e-handlu oraz marketingu online wobec legislatorów i regulatorów, jak: Ministerstwo Cyfryzacji (MC), Ministerstwo Gospodarki (MG), Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) itp. Dzięki swoim rozległym kompetencjom Związek może wpływać na kształt przepisów regulujących funkcjonowanie rynku mediów interaktywnych.

IAB Polska powołuje również grupy robocze, których zadaniem jest opracowanie najlepszych rynkowych standardów, dobrych praktyk i kodeksów, a także materiałów edukacyjnych. Związek jest też organizatorem i organem nadzorującym działanie akcji istotnych z punktu widzenia branży, takich jak „Oglądaj Legalne”, „Reklamuj Świadomie. Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy”, „Komentuj. Nie obrażaj”, „Bezpieczne interneciaki” i wiele innych.

Nie zapominajmy jednak również o wielu zadaniach, które Organizacja wypełnia dla firm zrzeszonymi w grupie IAB.

Członkowie IAB Polska

Do Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska należy już prawie 240 przedsiębiorców, a wśród nich: firmy działające globalne takie jak Facebook, Google czy Philips; największe polskie portale jak Filmweb, Allegro czy Groupon; grupy mediowe, w tym grupa RMF, TVN, TVP, Wirtualna Polska, Cyfrowy Polsat, czy Interia; agencje reklamowe i domy mediowe jak działająca globalnie groupm, Wavemaker i Mediacom, sieci reklamowe (all4affiliate, sales&more, Adtraction itp.) i dostawcy technologii (GetResponse, Freshmail, Sare itp.).

Jak twierdzi IAB Polska „Przystępując do nas aktywnie współtworzysz i kształtujesz rozwój branży internetowej w Polsce”, ale na członków czeka też wiele innych korzyści, takich jak:

  • budowanie profesjonalnego wizerunku firmy i jej wiarygodności w kontaktach biznesowych

  • polecanie ekspertów wywodzących się z firm członkowskich jako specjalistów w danej dziedzinie m. in. uczelniom wyższym oraz w relacjach z mediami

  • możliwość nawiązania relacji biznesowych z przedstawicielami innych firm członkowskich

  • wsparcie w obszarze Public Affairs i zagadnień prawnych

  • pierwszeństwo i zniżki w uzyskaniu certyfikatu DIMAQ

  • możliwość bezpłatnego współtworzenia raportów IAB Polska

  • dostęp do zasobów wiedzy oraz wyników badań, w tym do Executive Summary badania Adex

  • udział w grupach roboczych, a tym samym w działaniach mających na celu rozwój rynku interaktywnego w Polsce

  • możliwość zaprezentowania swoich pracowników w roli prelegentów w największych konferencjach branżowych: Forum IAB, MIXX Awards & Conference i IAB HowTo

  • zniżki na bilety oraz sponsoring na wszystkie wydarzenia organizowane przez IAB Polska.