Zobacz artykuł

Google Ads – czym są, na czym polegają i jak to możliwe, że od 20 lat są jedną z najczęściej stosowanych form online marketingu?

Zespół TrafficWatchdog

26.04.2020 r.

Google Ads, Google AdWords, online marketing

Google Ads – czym są, na czym polegają i jak to możliwe, że od 20 lat są jedną z najczęściej stosowanych form online marketingu?

źródło: opracowanie własne

Google AdWords, obecnie znane jako Google Ads po raz pierwszy pojawiły się w październiku 2000 roku. Reklamodawcy mogli zapłacić miesięczny abonament za usługę świadczoną przez pracowników Google, którzy zarządzali kampanią. Szybko okazało się, że taka forma reklamy będzie światowym hitem – Google musiało niemal od razu zacząć prace nad portalem samoobsługowym ze względu na fakt, że zatrudniani przez niego ludzie nie byli w stanie obsłużyć wszystkich przedsiębiorców, chętnych do skorzystania z usługi. Dzisiaj, 20 lat później, Google Ads to wciąż jedna z najpopularniejszych form reklamy online – na czym polega fenomen reklam Google AdWords?

Jak to działa?

Uruchomiony 20 lat temu, 20 października 2000 roku, system reklamowy Google, umożliwił wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google, a w ramach programu Google AdSense również na innych stronach internetowych. Ta forma reklamy opiera się na plikach cookies i słowach kluczowych wybieranych przez reklamodawców i sprawdza się niezależnie od tego czy przedsiębiorca działa lokalnie czy też międzynarodowo. Pozwala też na to, aby reklama pojawiała się dokładnie w momencie, kiedy potencjalny klient szuka danego produktu lub usługi, co bardzo dobrze wpływa na statystyki dotyczące konwersji.

Linki sponsorowane Google Ads tworzone są na dwa sposoby:

  • pierwszy opiera się na wyborze słów kluczowych – a więc konkretnego „hasła”, po wpisaniu, którego reklama się wyświetli,

  • drugi natomiast na wskazaniu przez reklamodawcę danych witryn internetowych i wyświetlanie na nich reklam Google Ads.

Jak wyglądają linki sponsorowane i reklamy graficzne Google?

Linki sponsorowane nie mają wyglądać jak standardowe reklamy, dlatego powinny one przypominać naturalne wyniki wyszukiwania w Google. Składają się więc z:

  • 3 nagłówków, z których żaden nie może być dłuższy niż 30 znaków,

  • 2 opisów zawierających nie więcej niż 90 znaków każdy, oraz

  • 2 adresów URL mających po 15 znaków.

W 2016 roku Google umożliwiło także reklamodawcom formatowanie ich reklam do rozszerzonych reklam tekstowych, tak, aby wyglądały one dobrze także na urządzeniach mobilnych.

Pewne wymogi muszą spełniać również reklamy graficzne Google – między innymi ich rozmiar musi odpowiadać standardom wyznaczonym przez Interactive Advertising Bureau (IAB).

Po co stosowane są pliki cookies?

Google Ads umożliwiają reklamodawcom rozliczanie się za kliknięcia i wyświetlenia unikalne, a właśnie dzięki plikom cookies Google wie, że danemu użytkownikowi reklama została już wyświetlona. Dodatkowo informacje zapisane w plikach cookies pozwalają na wprowadzenie do kampanii wielu dodatkowych warunków – w tym korzystanie z remarketingu, ścisłe określenie grupy docelowej itp.

Ile to kosztuje?

Choć początkowo Google AdWords wymagały opłaty miesięcznej, model działania szybko zmienił się na CPC (Cost Per Click) i CPM (Cost Per Mile). Pierwszy z nich zakłada rozliczanie się za każde wygenerowane kliknięcie, drugi natomiast stałą kwotę ustaloną za 1000 wyświetleń reklamy. Co ciekawe koszt jednego kliknięcia w Google nie jest stały – zależy on od ofert złożonych na te same słowa kluczowe lub witryny przez innych reklamodawców, zainteresowania danym hasłem. Google Ads działają więc w oparciu o system aukcji – wygrywa ten, kto dał najwięcej. Reklamodawca nie określa więc dokładnej ceny za klinięcie, ale maksymalną stawkę jaką jest gotowy za nie zapłacić, a system Google Ads porównuje ją z tymi zaproponowanymi przez innych reklamodawców zainteresowanych tymi samymi parametrami.

Oczywiście może się zdarzyć, że pewne słowa kluczowe będą generowały uruchomienie reklam Google Ads pochodzących od więcej niż jednege reklamodawcy – dlatego tak istotna jest pozycja linku sponsorowanego w wyszukiwarce Google. Oprócz maksymalnej stawki CPC zależy ona również od wyniku jakości reklamy.

Wynik Jakości reklamy

Wynik Jakości Google Ads jest miarą badającą jakość reklamy oraz trafność słów kluczowych i witryn interentowych do których została przypisana. Wyznacza się ją na podstawie współczynnika klikalności CTR (aby go otrzymać dzielimy liczbę kliknieć w reklamę przez liczbę wszystkich jej wyświetleń i mnożymy przez 100 %), wybranych słów kluczowych oraz oceny czy pozostałe czynniki zostały do nich odpowiednio dobrane. Możemy wyróżnić kilka różnych poziomów, na których określane są Wyniki Jakości Google Ads, z których najważniejsze to:

  • Wynik Jakości na poziomie witryny,

  • Wynik Jakości na poziomie słów kluczowych,

  • Wynik Jakości na poziomie tekstu reklamowego,

  • Wynik Jakości strony docelowej reklamy.

Wszystkie one łącznie wpływają na określenie finalnego Wyniku Jakości Reklamy, a tym samym jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Budżet Google Ads

Jedną z największych zalet reklam Google Ads, a dawniej AdWords, jest to, że można je stosować niezależnie od wysokości budżetu marketingowego. Od początku reklamodawca ma możliwość określenia maksymalnego budżetu jaki chce przeznaczyć na kampanie, może też rozplanować wydatki na promocje w czasie – na przykład ustalając budżet dzienny. Jeśli liczba wygenerowanych kliknięć będzie na tyle duża, że założony limit się wyczerpie reklama nie będzie więcej wyświetlana, co nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

Zalety

Reklamy Google Ads są odpowiednie dla praktycznie każdego biznesu online – niezależnie od branży, lokalizacji czy wielkości przedsiębiorstwa. Przy dobrym dobraniu słów kluczowych reklamy powinny wyświetlać się tylko osobom rzeczywiście zainteresowanym danym produktem czy też usługą, co może przekształcić się w więcej niż zadowalające współczynniki konwersji i wyniki sprzedażowe. Google Ads pozwalają na bardzo dokładne określenie grupy odbiorców oraz zaplanowanie kampanii w konkretnym czasie i odpowiedniej lokalizacji. Sporym atutem tej formy promocji jest też dość prosty, a równocześnie bardzo rozbudowany panel administratora, który pozwala na samodzielne sprawdzanie statystyk i dokonywanie zmian. Wszystko to wpływa na to, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z reklam Google, i raczej w najbliższej przyszłości nic w tym temacie się nie zmieni.

Zagrożenia

Chociaż Google stara się zapewnić użytkownikom swoich reklam jak najlepszą ochronę stosując różne algorytmy i zapory, wciąż pozostaje kanałem narażonym na fraudy online, w tym szczególnie na click spamming, a więc wyklikiwanie reklam. Podobne praktyki najczęściej stosują nieuczciwi konkurenci, po to, aby narazić swojego biznesowego rywala na koszty, a także wyklikiać jego budżet Google Ads i uniemożliwić mu dalszą promocję. Obecnie osoba chcąca wyklikać cudze reklamy, nie musi robić tego osobiście – może skorzystać z nielegalnych usług świadczonych przez farmy clicków lub też zaprogrmować BOTy, które zrobią to za nią. Aby korzystać z reklam Google Ads i nie martwić się o to, czy odbiorcami reklam rzeczywiście są potencjalni klienci polecamy zaopatrzeć się równolegle w pakiet ochronny oferowany przez wyspecjalizowane firmy, takie jak TrafficWatchdog.pl