Kogo dotyczy problem fraudowych leadów?
źródło: opracowanie własne
Leady to dane kontaktowe, zbierane są przez reklamodawców w celu nawiązania relacji z potencjalnym klientem. Leadem fraudowym, a więc fałszywym, nazywamy niepoprawne informacje podane w formularzu na stronie reklamodawcy lub przekazane mu przez pośrednika (wydawcę, sieć afiliacyjną, agencję marketingową lub innego partnera). Pod tym pojęciem kryją się pomyłki potencjalnych klientów podczas wypełniania formularza, ale również oszustwa marketingowe mające na celu wywołanie materialnej straty reklamodawcy (na przykład w formie wypłacenia niesłusznie naliczonej prowizji). Takie fałszywe leady są nie tylko bezużyteczne dla reklamodawcy, ale generują także dla niego dodatkowe koszty (choćby obsługi), dlatego tak ważne jest rozpoznanie, że lead jest niepoprawny jeszcze zanim zostanie on obsłużony. Jak jednak określić który lead jest fałszywy?
Fraudowe leady – problem wszystkich przedsiębiorstw pozyskujących klientów w internecie.
Z problemem oszustw leadowych boryka się większość firm reklamujących się w inernecie. Poszukują one klienta na swoje produkty lub usługi, a kiedy otrzymają jego dane, kontaktują się z nim, aby dobić targu. Część z nich działa wyłącznie na własną rękę poprzez formularze kontaktowe zamieszczone w zakładce kontakt na ich stronach internetowych, fanpagach, zgłoszeniach do newsletterów itp. W tym przypadku poblem fraudowych leadów będzie wystepował na mniejszą skalę i dotyczył głównie pomyłek – jak literówki i inne błedy występujące podczas wypełniania formularza. Inne przedsiębiorstwa decydują się na większą aktywność jeśli chodzi o pozyskiwanie leadów i stają się reklamodawcą. Oznacza to, że korzystają z usług zewnętrznych firm i osób, które mają takie dane kontaktowe dla nich pozyskiwać. Model CPL (cost per lead), a więc wynagrodzenie przyznawane za przekazanego rekalmodawcy leada, to jedna z najpopularniejszych form rozliczania się z wydawcami afiliacyjnymi, ale oczywiście form współpracy jest bardzo dużo. Przedsiębiorstwo płacące za pozyskane dane kontaktowe potencjalnych klientów jest znacznie bardziej narażone na oszystwa związane z fałszywymi leadami.
Jakie mogą być konsekwencję obsługiwania fraudowych leadów?
Firma, która otrzymuje bardzo dużo nieprawidłowych danych kontaktowych ze swojej strony powinna sprawdzić czy mechanizm formularza działa poprawnie i zainwestować w unowocześnienie go. Dodać można różne algorytmy sprawdzające poprawność podanych danych (jak numer telefonu, numer pesel czy domena internetowa w adresie email) – jeśli użytkownik nieprawidłowo wpisze jakąś informacje – formularz sam wskaże potencjalny błąd. Jeżeli jednak wszystkie tego typu zapory działają poprawnie, a mimo to napływają spore ilości niewłaściwych danych – może być to nieuczciwe działanie konkurencji. Nawiązanie kontaktu z każdym potencjalnym klientem to czas, a czas w biznesie, nawet niewielkim, jest wartością bezcenną – konkurencja doskonale zdaje sobie z tego sprawę i może wykorzystać Twój formularz kontaktowy, aby zmarnować trochę Twojego cennego czasu. Podanie w formularzu złego, ale z technicznego punktu widzenia poprawnego, numeru telefonu gwarantuje, że zmarnujesz swój czas oddzwaniając na niewłaściwy numer. Możesz spotkać się również z nieprzyjemną sytuacją, gdy właściciel numeru telefonu nieprawidłowo wpisanego w formularzu wcale nie wyraził zgody na kontakt z Twojej strony. Podobnie może być w przypadku niewłaściwych adresów email.
W przypadku reklamodawców sprawa jest oczywiście dużo bardziej poważna. Do podanych wyżej problemów dochodzi także aspekt finansowy. Firma rozlicza się bowiem za leady i jeśli nie wychwyci tych fraudowych musi za nie zapłacić. Oprócz czasu straconego na obsługę i weryfikację taki reklamodawca wypłaca więc swojemu partnerowi prowizję za bezużyteczne dla niego dane.