Click Skanner – jak to działa i dlaczego każda firma reklamująca się w internecie powinna w niego zainwestować?
źródło: opracowanie własne
Czym są nieprawidłowe kliknięcia?
Interactive Advertising Bureau (iab) podaje następującą definicję nieprawidłowych kliknięć:
"Nieprawidłowe kliknięcia wynikające z podejrzanych „click fraudów” stanowią element składowy Nieprawidłowych kliknięć i pochodzą od użytkownika, programu lub automatycznego agenta (np. robota internetowy lub pająka (spider)), który uzyskuje dostęp do adresu URL w celu manipulowania pomiarem kliknięć lub płatnościami za reklamy oparte na kliknięciach, nie mając zamiaru prawowicie przeglądać zawartości witryny, dokonywać zakupów ani podejmować jakiegokolwiek innego rodzaju uzasadnionego działania mogącego wywołać konwersję. Podejrzane oszustwa związane z kliknięciami mogą powstawać w efekcie zautomatyzowanej działalności inicjowanej zarówno przez program jak też człowieka; podejrzane oszustwo związane z kliknięciami może też wynikać z nieprawidłowych wyświetleń reklam. Podejrzane oszustwo związane z kliknięciem obejmuje również sytuacje, w których użytkownik uzyskuje dostęp do informacji niechętnie lub zostaje do tego zmuszony podstępem (na przykład aktywność użytkownika wywołana wstrzykniętym „wirusem”, lub funkcje automatycznego klikania)."
W dużym uproszczeniu nieprawidłowe kliknięcie to więc kliknięcie w reklamę nie wynikające z rzeczywistego zainteresowania użytkownika produktem lub usługą której dotyczy reklama , a tym samym dające bardzo niewielkie szanse na konwersję (najczęściej sprzedaż). Najczęściej za wyklikiwaniem płatnych reklam stoi bot lub inny program, nieuczciwa konkurencja lub byli pracownicy, a celem takiego działania ma być oszukanie reklamodawcy, zwiększenie jego kosztów marketingowych, wyklikanie jego dziennego budżetu reklamowego (wtedy jego reklama nie będzie już danego dnia wyświetlana) lub wyłudzenie od niego zapłaty za nieuczciwie wygenerowany ruch. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowym kliknięciem jest też to wykonane przypadkowo przez użytkownika, który nie miał złych zamiarów względem reklamodawcy tylko zwyczajnie się pomylił.
Czym jest Click skanner?
Click skanner to innowacyjne narzędzie wykorzystujące zaawansowane rozwiązania technologiczne aby sprawdzać każde płatne kliknięcie pozyskane przez reklamodawcę. System rozkłada clicka na czynniki pierwsze i poddaje go analizie biorąc pod uwagę wiele kryteriów i wykorzystując technologię wirtualnego finger-printa, aby wykryć każdą nieprawidłowość świadczącą o tym, że dany click jest nieprawidłowy.
Co zyskuje reklamodawca korzystający z Click skannera?
Przede wszystkim kontrolę nad tym za jakie kliknięcia płaci oraz znaczące oszczędności w zakresie kosztów marketingowych.. Jak wspomnieliśmy powyżej sprawdzamy dla reklamodawcy każde kliknięcie pochodzące z płatnych kanałów – nasi użytkownicy mają w naszym panelu pełen dostęp do tych analiz oraz szeregu innych statystyk pomagających ocenić jakość źródeł generujących płatne kliknięcia. Dodatkowo nieprawidłowe kliknięcia pochodzące z określonych kanałów (większość reklam Google Ads, Facebook Ads) możemy blokować w czasie rzeczywistym dzięki czemu reklamodawca w ogóle za nie nie zapłaci, a jego budżet dzienny nie będzie się wyczerpywał. Na życzenie klienta przygotowujemy również raporty dotyczące innych kanałów i wysyłamy je w jego imieniu do określonych dostawców usług marketingowych.
Czy problem nieprawidłowych kliknięć dotyczy też mojej firmy?
Problem nieprawidłowych kliknięć dotyczy praktycznie każdej firmy rozliczającej się za reklamę w modelu PPC (Pay Per Click) , jaki wykorzystywany jest między innymi w Google Ads, Facebook Ads, kampaniach afiliacyjnych, na platformach programmatic czy przy współpracy z porównywarkami cen.
Jak można przeczytać w artykule „Powstanie kodeks na rzecz czystej reklamy i informacji. "Oszustwa reklamowe potężnym biznesem"” opublikowanym na portalu wirtualnemedia.pl eksperci z firmy ABTShield szacują, że „na polskim rynku fałszywe odsłony reklam w internecie stawią aż 52 proc. całego ruchu, a 43 proc. kliknięć w reklamy jest fałszywych.16 proc. całości generowanych leadów to "dzieło" botów”. Skala zjawiska jest więc ogromna i dotyczy praktycznie wszystkich firm wykorzystujących internet do promocji swoich produktów i usług.
Wśród naszych klientów nieprawidłowe kliknięcia stanowią od kilkunastu do nawet 60 procent wszystkich pozyskiwanych płatnych clicków. Istnieją czynniki które mogą być sygnałem, że Twoje reklamy są wyklikiwane - takie jak szybkie wyczerpywanie budżetów dziennych, niższy niż zwykle współczynnik konwersji, mniejszy niż zwykle średni czas jaki użytkownik spędza na Twojej stronie czy znaczne ilości ruchu pochodzące z podejrzanych lokalizacji geograficznych. Jeśli jednak otrzymywane przez Ciebie płatne clicki od początku były nieprawidłowe prawdopodobnie nie zauważysz różnicy w swoich statystykach.
Aby sprawdzić jak dużą część Twojego budżetu marketingowego możemy uratować proponujemy 2 tygodniowy bezpłatny test podczas którego oceniamy jakość płatnych kliknięć pozyskiwanych przez danego reklamodawcę.
Czy Twoja agencja marketingowa monitoruje kliknięcia za które płacisz jako reklamodawca korzystający z jej usług?
Niestety spora część agencji marketingowych (choć niektóre same kontaktują się z nami w temacie współpracy przy kampaniach swoich klientów) nie posiada technologii zapewniającej ochronę przed fraudami reklamowymi i nie analizuje każdego pozyskiwanego dla klienta kliknięcia. Należy pamiętać, że to reklamodawca, a nie agencja z którą współpracuje, ponosi koszty takich nieprawdziwych kliknięć więc zwyczajnie nie leży to w interesie agencji.
Czy Google blokuje Twoje nieprawidłowe kliknięcia w czasie rzeczywistym?
Google analizuje pozyskiwane przez siebie kliknięcia i wykrywa część nieprawidłowego ruchu – najczęściej nieprawidłowe kliknięcia powstałe w efekcie działania botów i programów. Ignoruje jednak często nieprawidłowe kliknięcia tworzone przez prawdziwych użytkowników. Tylko w przypadku niektórych tak sklasyfikowanych przez siebie nieprawidłowych clicków Google jest w stanie odfiltrować je, jeszcze zanim pojawią się na Twoim koncie, a opłata za nie zostanie naliczona. W przypadku nieprawdziwych kliknięć, które nie zostały wykryte automatycznie lecz zidentyfikowano je w późniejszym terminie, Google najprawdopodobniej zwróci środki na konto klienta. Wywołuje to dla reklamodawców dwa problemy – po pierwsze nie każdą firmę stać na zamrażanie części swoich budżetów marketingowych, po drugie budżety dzienne wciąż pozostają wyczerpane, przez co reklama danego dnia nie była już wyświetlana, a kosztu straconego klienta Google w żaden sposób nie rekompensuje.
Nasz system Click Skanner został zweryfikowany i zaakceptowany przez Google dzięki czemu możemy wykrywać i blokować nieprawidłowe kliknięcia pozyskiwane przez naszych klientów na większość kampanii Google Ads (oraz Facebook Ads) w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że opłata za taki fraudowy ruch wcale nie zostanie naliczona, a dzienne budżety nie będą sztucznie wyklikiwane. Zachęcamy do bezpłatnego przetestowania naszego rozwiązania przez 2 tygodnie. W tym czasie sprawdzimy czy Google rzeczywiście wyłapuje wszystkie nieprawidłowe kliknięcia związane z Twoimi kampaniami i oszacujemy ile może zaoszczędzić Twoja firma korzystając z Click Skannera.
Skoro wszystko działa dobrze, to po co coś zmieniać?
Często spotykamy się z argumentem, że dana firma „jest zadowolona z obecnych rozwiązań marketingowych i nie chce nic zmieniać” sprecyzujmy więc, że Click Skanner w żaden sposób nie ingeruje w rozwiązania marketingowe stosowane przez daną firmę, pozwala natomiast jeszcze zwiększyć ich efektywność dzięki oszczędzaniu budżetów reklamowych i dostarczaniu dokładniejszych statystyk odnośnie poszczególnych źródeł płatnego ruchu. Dzięki temu wydatki na reklamę są lepiej wykorzystane, a strategie marketingowe skupiają się na najbardziej efektywnych kanałach.