W jaki sposób fałszywe konta, profile i fake newsy mogą zaszkodzić Twojej firmie?
źródło: opracowanie własne
Może Ci się wydawać, że fałszywe konta, profile czy fake newsy to problem tylko dużych, rozpoznawalnych marek, ale to nieprawda. Choć oczywiście kwestie te dotyczą różnych firm i osób w różnym stopniu, mogą wpływać na funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa, a w przypadku osób publicznych - na ich image. Poniżej omówimy różne rodzaje oszustw związanych z fałszywymi kontami, profilami i informacjami oraz ich wpływ na mniejsze marki.
Oszuści podszywający się pod inne firmy
Znane brandy są o wiele bardziej narażone na wykorzystujące ich nazwę (lub inne cechy charakterystyczne) fikcyjne konta, nie oznacza to jednak, że mniejszych firm ten problem nie dotyczy. Przede wszystkim musimy pamiętać, że poza oszustami działającymi na globalną skalę, znajdziemy również tych działających lokalnie. Takie konto „udające” Twoją markę może więc założyć na przykład nieuczciwy konkurent albo ktoś produkujący podróbki Twoich towarów lub oferujący podobne usługi, ale znacznie gorszej jakości. Ponieważ mniejsze marki znacznie rzadziej posiadają zweryfikowane profile podszywanie się pod nie jest dużo łatwiejsze. Konsekwencje mogą natomiast być bardzo nieprzyjemne – od podbierania Twoich klientów, przez nieodpowiednie traktowanie tych potencjalnych (na przykład nieuprzejme odpisywanie im lub nieudzielanie odpowiedzi na zadawane pytania), aż do sprzedaży podróbek w Twoim imieniu. Wszystko to może skutkować złymi opiniami i ocenami Twojej firmy, mimo, że poza nazwą nie będziesz miał z oszustem nic wspólnego.
Fake newsy – poważne zagrożenie dla Brand safety
Inną formą fraudu z której prawdopodobnie nie zdajesz sobie sprawy, a która może być dla Ciebie zagrożeniem są fake newsy. Tak jak plotki w szkole tak w dobie internetu fałszywe informacje stały się niestety naszą codziennością. Musimy jednak pamiętać, że fake newsy nie muszą dotyczyć nas bezpośrednio, aby wyrządzić nam krzywdę. Już sam fakt, że uznamy taką informację za prawdziwą może wpłynąć na nasze przekonania czy też światopogląd, a rozpowszechniając je i powtarzając tracimy na wiarygodności. W przypadku firm i osób publicznych jednak problem jest znacznie poważniejszy. Przedsiębiorstwo musi stale monitorować nie tylko jakie treści samo udostępnia, ale też kontekst w jakim pojawiają się informacje na jego temat. Na przykład, jeśli Twoje reklamy udostępniane są na tych samych stronach co fake newsy, Twoja marka może być oceniana jako niepoważna. Podobnie samo pojawienie się wzmianki o Twojej firmie pod fake newsem o kontrowersyjnej treści może poważnie wpłynąć na image przedsiębiorstwa. Nieprawdziwe treści publikowane w sieci to bardzo poważne zagrożenie dla Twojego Brand safety i nie powinieneś go ignorować.
Obsługa fałszywych kont – strata czasu i pieniędzy
Kolejnym przykładem oszustwa, który może wpływać nawet na niewielkie firmy są fałszywe konta, a konkretnie ich obsługiwanie. Może się okazać, że na przykład Twój konkurent zakłada fikcyjne konta i wysyła Ci zapytania ofertowe. Jego motywacja może być wieloraka – może chcieć uzyskać informacje jakie dokładnie stawki i za co zaproponujesz, a może po prostu chcieć zmarnować Twój cenny czas i/lub pieniądze. Obsługa takich fikcyjnych klientów prawdopodobnie będzie bowiem wymagać przygotowania konkretnej oferty, a w każdym przypadku czas osoby, która nawiąże kontakt z oszustem będzie źle wykorzystany. Dodatkowo taki „potencjalny klient pragnący złoży duże zamówienie” może poprosić o bezpłatną próbkę, aby przetestować Twój produkt itp.
Fałszywe sprzedaże
W końcu oszust może wykorzystać nieprawdziwe konto także do dokonania zakupu. Przykładem może być na przykład zamówienie produktu za pobraniem przez nieistniejącą osobę na nieprawdziwy adres. Jeśli tak się stanie nie tylko nic na takiej transakcji nie zarobisz, ale też poniesiesz koszty wysyłki. Innym przypadkiem będzie prawdziwy zakup, ale dokonany z zamiarem zwrotu, oszust może też udawać, że nie otrzymał zamówienia lub że zamówienie dotarło uszkodzone. W każdym z tych przypadków może narazić Cię na dodatkowe koszty – na przykład ponownej wysyłki towaru lub zwrotu pieniędzy.
Fałszywe oceny i komentarze – nawet te pozytywne mogą Ci zaszkodzić, jeśli pochodzą z fałszywych kont
Pozostaje jeszcze jedna kwestia – mianowicie fałszywe oceny i komentarze. To, że mogą Ci zaszkodzić, jeśli będą negatywne jest oczywiste, ale nie tylko. Nawet jeśli oceny i komentarze będą pozytywnie wypowiadały się o Twojej firmie, ale źródło, z którego pochodzą będzie fałszywe może to zaszkodzić Twojej reputacji. Po pierwsze dlatego, że ktoś może pomyśleć, że to Ty jesteś za nie odpowiedzialny, a więc, że zapłaciłeś za takie nieprawdziwe przejawy adoracji. Będzie tak zwłaszcza w przypadku, gdy konto będzie fałszywe w dość widoczny sposób (literówki w nazwie lub imieniu i nazwisku, opinia wyglądająca jak napisana przez BOTa itp.). Nawet jeśli na pierwszy rzut oka dane konto wygląda na prawdziwe, ale w rzeczywistości jest fałszywe – mogą wychwycić je algorytmy Google lub te stosowane przez Social Media, a to może wpłynąć na to jak dana marka będzie wyglądała w określonym serwisie lub w wynikach wyszukiwania (na przykład zweryfikowane profile są przez niektóre social media wyświetlane w pierwszej kolejności).
Jak rozpoznać, że dane konto, profil czy news jest fałszywy?
Oczywiście chcielibyśmy podać w tym miejscu listę, która pozwalałaby ze 100% pewnością odróżniać prawdziwe informacje od tych fałszywych. Często nie jest to jednak takie proste. Głównym problemem jest tu sam fakt, że większość przedsiębiorców nie ma czasu na analizowanie każdej wzmianki na swój temat, komentarza czy zapytania ofertowego. Oczywiście część kont będzie fałszywa w oczywisty sposób – jeśli dane konto kopiuje nie tylko nazwę innego profilu, ale też zamieszczone na nim logo, kolorystykę itp. raczej nie będziemy mieli wątpliwości. Podobnie w przypadku bardzo mało wiarygodnych informacji. Czasem jednak odróżnienie fałszywego konta, profilu czy newsa nie będzie takie łatwe - to co możemy doradzić to z pewnością uczulenie pracowników, żeby sprawdzali dane tak dokładnie jak mogą i wypatrywali wszelkich „czerwonych flag”. Dodatkowo należy wiedzieć kim dokładnie są Twoi partnerzy i na jakich stronach pojawiają się Twoje materiały reklamowe lub content na temat Twojej firmy. Większość social mediów umożliwia też obecnie weryfikowanie profili, a więc dodanie niebieskiego oznaczenia przy nazwie symbolizującego, że sama platforma potwierdziła wiarygodność danego profilu. Niestety uzyskanie takiego oznakowania wcale nie jest łatwe, szczególnie dla małych firm – zalecamy jednak próbować, bo w przyszłości może to pozwolić uniknąć wielu niepotrzebnych problemów. Dodatkowo Google wprowadziło panele wiedzy, a więc generowane automatycznie, związane z danym tematem informacje, zdjęcia i grafiki pochodzące z różnych internetowych źródeł. Jeśli dany panel dotyczy Ciebie lub jeśli jesteś oficjalnym przedstawicielem podmiotu lub instytucji, jakiej dotyczy, możesz zgłosić prawa do panelu i zaproponować zmiany. Dzięki temu będziesz miał znacznie większą kontrolę nad tym jakie informacje na temat Twój czy też Twojej firmy są publikowane, gdzie i przez kogo.