Zobacz artykuł

Nasze branżowe publikacje

BOT zwiększający sprzedaż? Poznaj SALES BOTa, który skutecznie ratuje porzucone koszyki zakupowe!

Zespół TrafficWatchdog

29.04.2022 r.

sales, bots, shopping, clicks, ads

BOT zwiększający sprzedaż?  Poznaj SALES BOTa, który skutecznie ratuje porzucone koszyki zakupowe!

źródło: opracowanie własne

Zastanawiasz się, dlaczego osoby odwiedzające Twoją stronę wrzucają produkty do koszyka, a potem opuszczają witrynę bez dokonania zakupu? To nie tylko Twój problem! Jak dowodzi Instytut Baymarda, który od 12 lat gromadzi dane na temat porzuconych koszyków zakupowych, przeciętny współczynnik porzuconych zakupów w sklepach internetowych to aż 68,8%! To oznacza, że prawie 70% osób, które były zainteresowane zakupem finalnie go nie dokonuje. Dlaczego? Przyczyn jest wiele, ale te najczęściej wymieniane to: dodatkowe koszty (w tym głównie transportu), konieczność założenia konta lub podania dużej ilości danych na swój temat, odległe terminy realizacji zamówień, zbyt długi lub skomplikowany proces zakupu, słaba polityka odnośnie zwrotów lub brak pożądanej opcji płatności.

Te aspekty oczywiście można poprawić, ale to tylko niektóre powody, dla których konsumenci nie decydują się na zakup towarów, którymi są zainteresowani. Większość porzuconych koszyków (wg danych od Instytutu Baymarda w Stanach Zjednoczonych jest to aż 58,6%) jest po prostu naturalną konsekwencją tego, jak użytkownicy przeglądają witryny e-commerce – a mianowicie porównywania cen i polowania na okazje, wyszukiwania produktów „na kiedyś”, szukanie opcji prezentowych itp. Do niedawna na takie zachowanie internautów nie było żadnego sposobu, a przecież jeśli odwiedzający dodał jakiś produkt do koszyka to musiał być nim choć trochę zainteresowany? Na szczęście powstało rozwiązanie, które pomoże wykorzystać ten potencjał.

Czym jest SALES BOT i w jaki sposób działa?

Teoretycznie nasz SALES BOT to chatbot sprzedażowy, a więc zautomatyzowany program, wyświetlający użytkownikowi w odpowiednim momencie okienko chatu i inicjujący rozmowę na temat zakupu. W praktyce to jednak stworzone specjalnie dla konkretnego klienta rozwiązanie rozpoznające powracających użytkowników zainteresowanych daną ofertą, a następnie przeprowadzające profilowanie cenowe, aby ustalić jaki rabat będzie optymalny zarówno z punktu widzenia e-sklepu, jak też konkretnego konsumenta. Jak dokładnie to działa?

Po pierwsze identyfikujemy niezdecydowanych użytkowników wyklikujących Twoje reklamy (a tym samym generujących koszty), którzy wielokrotnie wchodzą na Twoją stronę, ale nie dokonują zakupu. Używamy w tym celu zaawansowanej i praktycznie niezawodnej technologii, która pomaga rozpoznać osobę przy ponownym wejściu na daną stronę.

W przypadku wykrycia kolejnej wizyty od tego samego użytkownika (np. 3 wizyta), następny krok to jego cenowe profilowanie, a więc dopasowanie odpowiedniego rabatu do jego wrażliwości cenowej. Wykorzystujemy do tego system działający na bazie uczenia maszynowego, który tworzy profile cenowe na bazie wzorców innych użytkowników, którzy dokonali lub też nie dokonali zakupu. Jeśli użytkownik zostanie sklasyfikowany jako bardziej wrażliwy cenowo – zaproponujemy mu wyższą zniżkę, jeśli mniej to niższą. Wszystko to służy temu, aby zadowolony był zarówno kupujący – z uzyskanego rabatu, jak też sprzedający z zachowania swojej marży na odpowiednim poziomie.

Po ustalenu optymalnej wartości rabatu i oczywiście spełnieniu wszelkich innych uzgodnionych z danym klientem warunków, następuje aktywacja SALES BOTA, a więc automatycznego chatu podczas którego nasz SALES BOT prowadzi krótką rozmowę sprzedażową z użytkownikiem oferując mu indywidualny kod rabatowy dopasowany do jego profilu cenowego. Warto wspomnieć, że zarówno wygląd okna rozmowy, jak też wyświetlane podczas rozmowy komunikaty tworzymy pod konkretnych klientów i przy współpracy z nimi, tak aby wszystko było jak najbardziej spójne z konkretną witryną. Dodatkowo rabat zostanie pokazany tylko jeśli użytkownik potwierdzi podczas rozmowy z SALES BOTem swoje zainteresowanie zakupem.

SALES BOT jest przyjazny dla użytkownika

W przeciwieństwie do innych rozwiązań stosowanych do ratowania porzuconych koszyków zakupowych takich jak pop up’y pojawiające się przy opuszczaniu strony (exit pop up’y), nachalne newslettery czy wszelkie formy komunikacji oferujące ten sam rabat dla wszystkich (niezależnie od tego kim są i jakim produktem są zainteresowani) SALES BOT jest przyjazny użytkownikowi. Jeśli nie jest zainteresowany może po prostu nie odpowiedzieć lub odpowiedzieć „NIE” na zadane przez CHAT BOTa pytanie. Dodatkowo dzięki specjalnemu rabatowi, niedostępnemu dla innych, konsument czuje się doceniony i odpowiednio zaopiekowany.

Jakie są korzyści dla Twojego biznesu?

Warto też wspomnieć, że koszty jakie ponosisz przy tym rozwiązaniu są minimalne – rabat jest ustalany indywidualnie – nie będzie więc sytuacji, w której będzie dla Ciebie niekorzystny. Dodatkowo niezdecydowani użytkownicy często powracający na Twoją stronę również generują koszty – wyklikując Twoje reklamy w wynikach wyszukiwania oraz inne, jeśli korzystasz z usług partnerów (takich jak porónywarki cenowe, sieci afiliacyjne, reklamy w mediach społecznościowych itp.). Podjęcie przez takich użytkowników decyzji zakupowej może więc znacznie zmniejszyć Twoje koszty marketingowe.

Bezpłatny 14 dniowy okres próbny

Zdajemy sobie sprawę, że w każdym sklepie internetowym problem porzuconych koszyków zakupowych może wynikać z odmiennych względów. Nasze rozwiązanie z pewnością wygeneruje dodatkowy zysk i pozwoli obniżyć koszty w każdym biznesie online, ale jak duże będą to różnice – to już zależy od konkretnego sklepu i jego klientów. Dlatego nie wymagamy abyś deklarował się od razu – skorzystaj z bezpłatnego 14 dniowego okresu próbnego i sam zobacz czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.