Czemu wyklikiwanie reklam jest współcześnie tak istotnym problemem?
źródło: opracowanie własne
Wyklikiwanie reklam to z pewnością poważny problem współczesnego online marketingu. Nie dotyczy on tylko modelu pay per click, ale różnych często pożądanych przejawów aktywności potencjalnych klientów. Jeśli dojdzie w tym obszarze do oszustwa, środki inwestowane przez reklamodawcę będą marnotrawione, a przekaz nie dotrze do potencjalnych klientów. Nie jest to więc zagrożenie wyłącznie finansowe. Poniżej opiszemy, dlaczego wyklikiwanie reklam to współcześnie tak ważny temat.
Wyklikiwanie reklam dotyczy różnych form marketingu online.
Online marketing to obecnie najczęściej wybierany rodzaj reklamy. Znaczną jego część stanowią reklamy w wyszukiwarkach internetowych - takich jak Google, a te opierają się na płatnych kliknięciach. Ale Google Ads to nie jedyny kanał, w którym dochodzi do wyklikiwania reklam. Mamy z nim do czynienia także w powszechnie wykorzystywanym marketingu afiliacyjnym, gdzie fraudowy wydawca może wręcz okradać reklamodawcę, a także w reklamach umieszczanych w mediach społecznościowych. Farmy klików powstały po to, aby generować sztuczne kliknięcia, ale ewoluowały wraz z duchem czasu rozszerzając swoje działania także na social media. Oferują więc również pozyskiwanie sztucznych udostępnień, lajków, followersów i innych form przejawów aktywności użytkowników. Jeśli tego typu usługi zostaną opłacone przez konkurenta, może on wykorzystać takie fałszywe statystyki i zachwiać dobrą opinią marki. W ciągu ostatnich lat jednym z najpopularniejszych rodzajów online marketingu jest reklama video, w której często rozliczanie odbywa się za odtworzenie filmu. Nic więc dziwnego, że część farm klików rozszerzyła swoją ofertę o pozyskiwanie sztucznych wyświetleń materiałów video. Ale farmy kliknięć nie są jedynym zagrożeniem. Fałszywe konta zakładane przez oszustów mogą zostać przygotowane w taki sposób, aby spełniały kryteria odbiorców określone w kampani reklamodawcy, dzięki czemu część budżetów marketingowych może być przepalana.
Niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa – każda firma może paść ofiarą wyklikiwania reklam.
Jednym z największych niebezpieczeństw związanych z wyklikiwaniem reklam jest fakt, że ten problem dotyczy wszystkich przedsiębiorstw niezależnie od branży i wielkości. Duże firmy mogą paść ofiarą wyklikiwania na masową skalę – zagrożeniem są dla nich przede wszystkim farmy kliknięć oferujące swoje usługi ich konkurentom. Innym niebezpieczeństwem są BOTY, a więc specjalne programy wyklikujące różne formy reklam w sposób zautomatyzowany. Oczywiście metody te mogą zostać użyte także względem przedsiębiorstw średniej wielkości. Ze względu na to, że korzystają one często z marketingu afiliacyjnego zagrożeniem są dla nich również fraudowi wydawcy i oszuści afiliacyjni (chociaż są oni niebezpieczni również względem dużych i małych firm). Efektem ich działania jest nie tylko znacznie słabsza efektywność kampanii reklamowej - mogą dosłownie okradać reklamodawcę, zmuszając go, aby płacił za fałszywe przejawy aktywności klientów. Na oszustwa narażone są też małe firmy – w tym przypadku wyklikiwanie reklam najczęściej jest sprawką nieuczciwych konkurentów. Małe, lokalne biznesy często prowadzą walkę o klientów, co może skłonić konkurencję do nieuczciwych praktyk. Wyklikiwania mogą dokonywać nawet na własną rękę, a ponieważ mniejsze przedsiębiorstwa przeważnie posiadają niewielkie budżety marketingowe wyklikanie ich może być stosunkowo proste.
Wyklikiwanie reklam powoduje straty nie tylko finansowe.
Niezależnie od tego czy oszust działa sam, czy też mamy do czynienia z firmą świadczącą usługi wyklikiwania reklam – efekty ich działania znacznie wykraczają poza obszar finansowy. Przede wszystkim tego typu oszustwa mogą zniszczyć całą, starannie zaplanowaną kampanie reklamową. Jeśli ktoś wyklika nasze reklamy, nasz przekaz nie dotrze do finalnego odbiorcy, tracimy więc znacznie więcej niż tylko środki finansowe – czas naszych pracowników, potencjalnych klientów, których mogliśmy pozyskać, a czasem nawet szansę na wykorzystanie określonego momentu w czasie (jak święta, pory roku, wprowadzenie na rynek nowego produktu itp.). Obecnie, gdy tak duże znaczenie przypisuje się real time marketingowi szybka reakcja przedsiębiorstwa na to, co dzieje się w jego otoczeniu może być kluczowa. Oszust może odebrać reklamodawcy taką okazję, a to może znaleźć swoje odbicie również w opinii o marce. Zdarza się, zwłaszcza podczas kampanii prowadzonych w mediach społecznościowych, że celem wyklikiwania od początku jest wpłynięcie na to jak dana firma jest postrzegana przez klientów. Konkurencja może „wykupić” ogromne ilości negatywnych komentarzy, opinii lub reakcji, albo upozorować, że to sam reklamodawca „zamówił” w farmie kliknięć lajki, udostępnienia lub odtworzenia swoich filmów. W końcu wyklikanie reklam w Google Ads może mieć na celu podkupienie wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo słów kluczowych. Takie praktyki często stosowane są przez firmy produkujące podróbki, a ich celem jest podszycie się pod daną markę.
Wykrycie, że ktoś wyklikuje reklamy przedsiębiorstwa nie zawsze jest łatwe.
Niezależnie czy jest to osoba prywatna czy zorganizowana farma wyklikująca reklamy na zlecene zewnętrznych klientów – wykrycie fraudu może nie być proste. Jeśli oszust sam wyklikuje reklamy konkurencji – może korzystać z różnych sprzętów lub zmieniać adres IP swojego komputera, a ponieważ jego zachowanie na stronie nie będzie zautomatyzowane, część algorytmów mających wykrywać fałszywe kliki go zignoruje. Farmy klików działające na dużą skalę stosują dodatkowo inne zabezpieczenia – są zlokalizowane w krajach trzeciego świata, gdzie nikt nie ściga tego typu przestępstw lub korzystają z usług pracowników rozsianych po całym świecie, co znacznie utrudnia ich namierzenie. W końcu BOTy, choć działają w sposób zautomatyzowany, są coraz bardziej zaawansowane – ich twórcy uczą je imitować ludzkie zachowania w taki sposób, aby algorytmy namierzające fałszywy ruch ich nie wykryły.
Wielokrotnie wspominaliśmy już jak poważnym problemem dla współczesnego online marketingu jest wyklikiwanie reklam. Jednak wciaż wiele firm ignoruje to zagrożenienie i nie zabezpiecza się przed tego typu nieuczciwymi praktykami. Zapewnienie swoim kampaniom reklamowym ochrony przed oszustwami jest bardzo ważne i wcale nie musi być drogie. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym co możesz zrobić, aby nikt nie wyklikiwał Twoich reklam – skontaktuj się z nami – chętnie podzielimy się swoim doświadczeniem.