Zobacz artykuł

W jaki sposób i gdzie zgłosić, że ktoś wyklikuje Twoje reklamy Google Ads?

Zespół TrafficWatchdog

12.03.2019 r.

click, spamming, google ads, report

W jaki sposób i gdzie zgłosić, że ktoś wyklikuje Twoje reklamy Google Ads?

źródło: opracowanie własne

„Nie obciążamy reklamodawców za nieprawidłowe kliknięcia ani wyświetlenia, ponieważ mają one znikomą wartość lub nie mają jej wcale.” Taką informację znajdziemy wśród artykułów Google Ads – Pomoc w tekście Nieprawidłowy ruch – informacje. Jednak nie dzieje się to automatycznie. Co zrobić aby Google rzeczywiście nie obciążył Cię kosztami za nieuczciwie wyklikiwane reklamy? Dowiesz się poniżej.

Jak sprawdzić, które kliknięcia Google zinterpretowało jako nieprawidłowe?

Choć jak twierdzi Google jego system nieustannie bada wszystkie interakcje z reklamą i analizuje całą gamę czynników starając się wykryć nieprawidłowe kliki jeszcze zanim zostaną zliczone, w praktyce znaczna część ( a nawet większość) Twoich kliknięć może być nieprawidłowa. Jeśli Google znajdzie takie fałszywe kliknięcia po tym jak została naliczona za nie opłata zwróci Ci za nie pieniądze. Aby sprawdzić ile i jakie nieprawidłowe kliki zostały wykryte przez Googla już po fakcie, zaloguj się na swoje konto Google Ads, kliknij ikonkę narzędzia w prawym górnym rogu strony i w sekcji „Konfiguracja” odszukaj podpunkt „Rozliczenia i płatności”. Jak na rysunku poniżej.

Google Ads panel - config screenshot

Kwoty zwrócone przez Google w ciągu ostatnich 2 miesięcy za niewykryte fałszywe kliknięcia oznakowane będą jako „Nieprawidłowe działania” i powinny zostać przelane na Twoje konto. Co jednak zrobić jeśli Google nie wykrywa wszystkich nieprawidłowych kliknięć?

Odkryłeś, że ktoś wyklikuje Twoje reklamy, a Google tego nie wykryło? – Co dalej?

Jeśli niewłaściwe kliknięcia jakimś cudem wymknęły się systemowi zabezpieczeń Google i nie zostały przez niego odnalezione w późniejszym czasie możesz – a wręcz powinieneś - wziąć sprawy w swoje ręce. Możesz zgłosić się do Google Support z prośbą o rozpoczęcie postępowania odnośnie niewłaściwego ruchu. Jak twierdzi Google „Ze względu na ilość i rodzaj weryfikowanych danych postępowanie wyjaśniające na koncie może potrwać kilka dni roboczych.”, w praktyce jednak może to potrwać nawet kilka tygodni. Minimalny zakres informacji jakie musisz przekazać specjalistom Google to:

  1. Identyfikator klienta - musisz koniecznie podać identyfikator konta, na którym podejrzewasz wyklikiwanie reklam Google Ads.
  2. Kontaktowy adres e-mail - upewnij się, że możesz odbierać wiadomości z witryny google.com.
  3. Okres w którym wyklikiwanie miało miejsce - z czego Google nie przeprowadzi analizy kliknięć starszych niż 60 dni przed datą złożenia prośby o rozpoczęcie postępowania odnośnie niewłaściwego ruchu.
  4. Nazwę kampanii, grupy reklam oraz słów kluczowych – których dotyczy nieuczciwe wyklikiwanie.
  5. Nazwę domeny witryny wydawcy generującego nieuczciwe kliknięcia – jeśli podejrzewasz, że wyklikiwanie miało miejsce z konkretnego źródła .
  6. Opis dlaczego podejrzewasz, że dane kliknięcia są nieprawidłowe.

Dodatkowo podziel się też z Google Support wszelkimi innymi danymi mogącymi wskazywać, że twoje reklamy są wyklikiwane (oczywiście jeśli je posiadasz), jak:

  • podejrzane adresy IP oraz adresy podsieci IP.
  • wartości parametru GCLID, a więc kod dodawany do naszego adresu końcowego reklamy po kliknięciu przez użytkownika. W parametrze automatycznie znajdują się dane odnośnie kampanii, grupy reklam, słowa kluczowego oraz reklamy z której zostało dokonane kliknięcie.
  • wszelkie informacje o adresie URL strony odsyłającej z której generowane są podejrzane kliki.

Oczywiście możesz też dołączyć specjalistyczne raporty i dokumenty, a najlepiej dzienniki sieciowe – jeśli takowe posiadasz.

Ostatnim krokiem jest dostarczenie wszystkich tych informacji do Centrum pomocy Google. Aby wysłać takie powiadomienie wypełnij krok po kroku Formularz jakości kliknięć znajdujący się tutaj - https://support.google.com/google-ads/contact/click_quality?hl=pl.

Choć Google deklaruje swoje pełne wsparcie i pomoc wszystkim swoim użytkownikom w praktyce nawet złożenie prośby o rozpoczęcie postępowania odnośnie niewłaściwego ruchu nie jest wcale proste. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę mniejszych przedsiębiorców, którzy nie bardzo mają czas (lub odpowiednią wiedzę) wyciągać z panelu poszczególne informacje. Pamiętajmy, że jeśli nie przekażemy Google odpowiednich danych analiza może nie być kompletna – a środki wydane na wyklikane reklamy nie zostaną nam zwrócone. Na rynku istnieją serwisy – takie jak TrafficWatchdog – które specjalizują się w ochronie przed wyklikiwaniem reklam. Wśród wielu świadczonych przez nie usług znajdzie się zapewne także wysyłanie odpowiednich dokumentów o jakości kliknięć do Google Support.