Ads.txt oraz sellers.json – czym są i w jaki sposób wpływają na poprawę jakości reklamy cyfrowej?
źródło: opracowanie własne
W kwietniu tego roku IAB Tech Lab opublikowało opracowaną przez Grupę Roboczą Programmatic Supply Chain Group aktualizację uznawanego już za standard pliku ads.txt – ads.txt 1.1. Była ona udostępniona publicznie do testowania i komentowania do 31 maja 2022 r. Od tamtej pory twórcy przeglądają otrzymane uwagi, dokonają niezbędnych poprawek i niebawem zapewne wydadzą ostateczną wersję aktualizacji, która zawiera dwie nowe wartości: domenę właściciela -„ownerdomain” i domenę menagera - „managerdomain”. Ads.txt 1.1, podobnie jak jego wcześniejsza wersja, ma być odpowiedzią na problemy takie jak podszywanie się pod domenę (domain spoofing) i arbitraż, a więc nieuczciwą odsprzedaż powierzchni reklamowej. Nowa wersja standardu ma wpłynąć na zwiększenie transparentności poprzez wprowadzenie dodatkowej weryfikacji i dzięki temu przyczynić się do ograniczenia występowania tych oszustw reklamowych. Naszym zdaniem jest to dobra okazja aby przyjrzeć się standardom takim jak ads.txt oraz sellers.json i temu w jaki sposób wpływają one na lepsze funkcjonowanie całej branży.
Czym jest ads.txt?
Ads.txt (skrót pochodzi od Authorised Digital Sellers, a więc autoryzowanych sprzedawców cyfrowych) to opracowany przez IAB Tech Lab wiosną 2017 roku standard dotyczący reklamowania się w sieci. Głównym założeniem tego projektu jest walka z ad fraudami, a konkretnie takimi ich formami jak nieautoryzowana sprzedaż zasobów reklamowych (arbitraż) oraz podszywanie się pod inne, najczęściej powszechnie znane domeny (domain spoofing). Wprowadzenie tego standardu polega na umieszczeniu przez wydawcę na jego serwerach pliku zawierającego listę wszystkich osób i firm upoważnionych do sprzedaży powierzchni reklamowej znajdującej się na jego stronie. Dzięki temu każde zapytanie reklamowe jest sprawdzane z informacjami zawartymi w ads.txt i na tej podstawie uzyskuje autoryzację lub nie. Takie rozwiązanie ma zagwarantować, że odpowiednie internetowe zasoby reklamowe będą sprzedawane tylko przez tych sprzedawców, którzy są do tego uprawnieni. Choć stosowanie ads.txt nie jest obowiązkowe, obecnie niemal wszystkie większe podmioty zajmujące się online marketingiem wymagają wdrożenia tego standardu. Jak zrobić to w praktyce?
Jak stworzyć i zaimplementować plik ads.txt?
Ads.txt to plik tekstowy w którym znajdują się nazwy domen platform reklamowych, ich identyfikatory, typy relacji oraz opcjonalnie identyfikator urzędu certyfikacji. Oczywiście jego zawartość zależy od ilości autoryzowanych sprzedawców danej powierzchni reklamowej, przy czym każdemu sprzedawcy odpowiada osobny wiersz w pliku. Wydawca powinien umieścić go w katalogu głównym swojej domeny. Na przykład jeśli dany wydawca przy swoich kampaniach korzysta jedynie z Google Adsense zawartość pliku ads.txt będzie wyglądała następująco:
gdzie pub-0000000000000000 jest indywidualnym identyfikatorem wydawcy.
Po stworzeniu pliku ads.txt należy dodać go do katalogu głównego danej witryny (a więc katalogu lub folderu występującego w adresie URL tuż po domenie najwyższego poziomu). Prawidłowo opracowana ścieżka dostępu do takiego pliku powinna wyglądać następująco: domena_wydawcy.pl/ads.txt. Aby sprawdzić, czy plik został dobrze opublikowany należy wyświetlić zawartość tego pliku w przeglądarce.
Jeśli wydawca korzysta z usług platformy online marketingowej, sieci lub agencji reklamowej albo innego partnera najprawdopodobniej nie będzie musiał sam tworzyć takiego pliku – zostanie on wygenerowany automatycznie i udostępniony do pobrania, ads.txt jest bowiem standardem uznawanym przez zdecydowaną większość podmiotów zajmujących się marketingiem internetowym.
Sellers.json co to takiego?
Pierwsza wersja sellers.json opublikowana została przez IAB Lab Tech w lipcu 2019 roku jako rozwinięcie standardu ads.txt. Jego zadaniem jest umożliwienie reklamodawcom zidentyfikowania sprzedawców lub pośredników podczas sprzedaży cyfrowych powierzchni reklamowych. Wydawcy mogą w nim podać swoje imię i nazwisko lub też nazwę firmy. Działa w ten sposób, że jeśli dane zapytanie ofertowe zostanie zautoryzowane w pliku ads.txt, to sellers.json pozwoli poznać tożsamość ostatecznego sprzedawcy oraz wszystkich innych podmiotów, które brały w nim udział.
Plik sellers.json zawiera takie pola jak: seller_id (w przypadku Google jest to 16-cyfrowy kod wydawcy), seller_type (PUBLISHER (Wydawca), INTERMEDIARY (Pośrednik) lub BOTH (jeśli sprzedający zalicza się równocześnie do obu tych kategorii)), name (a więc nazwę wydawcy lub pośrednika) i domain (nazwa danej witryny). Dodatkowo może znajdować się w nim pole is_confidential – a więc informacja o tym czy dane są poufne, jeśli odpowiada mu wartość „true” to w pliku nie znajdziemy pól name i domain.
Zalety płynące z wdrożenia tych rozwiązań
W porównaniu z innymi rozwiązaniami koszty wdrożenia ads.txt i sellers.json są relatywnie niskie - nie wymagają zakupu nowej technologii, ani nawet skorzystania z usług eksperta. Wręcz przeciwnie – przeważnie wystarczy kilkanaście minut i minimalny nakład pracy. Stosowanie tych standardów ma natomiast sporo plusów:
- Z perspektywy wydawcy ads.txt daje większą kontrolę nad tym, kto może sprzedawać reklamy wyświetlane w jego witrynie, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania brand safety.
- Pozwala budować trwałe relacje z reklamodawcami i unikać przedstawiania im fałszywych zasobów reklamowych.
- Promuje transparentność i dzięki temu pomaga zbudować pozytywny wizerunek.
- Utrudnia fraudsterom przeprowadzenie oszustwa – daje właścicielom powierzchni reklamowej pewność, że będzie ona sprzedawana jedynie uprawnionym do tego podmiotom.
- Daje możliwość współpracy z ważnymi partnerami, którzy coraz częściej wymagają stosowania tych standardów.