Wydatki na reklamę cyfrową w Polsce i na Świecie
źródło: opracowanie własne
W czasie Pandemii, w roku 2021, wydatki na reklamę w sieci osiągnęły rekordowe przyrosty nic więc dziwnego, że po ustabilizowaniu się sytuacji tempo wzrostu budżetów marketingowych przeznaczanych na online marketing znacznie się zmniejszyło. Nie oznacza to jednak w żadnym wypadku, że firmy zamierzają przeznaczać na reklamę w Internecie mniej – wartości te nadal rosną choć nie tak gwałtownie jak dwa lata temu. Jak wyglądały wydatki na reklamę cyfrową w Polsce i na Świecie w 2022 roku i jakie są prognozy na rok 2023 i kolejne? O tym opowiemy w poniższym tekście.
Wydatki na online marketing na Świecie
Jak podaje Oberto, portal zajmujący się dropshippingiem, wydatki na reklamę cyfrową na świecie wyniosły w 2022 roku 567,5 mld dolarów, co stanowiło wzrost o 8,6% w porównaniu do roku 2021. Czy to dużo czy mało? Oczywiście zależy to od punktu odniesienia. Oznacza to, że średnio reklamodawcy na całym świecie przeznaczyli na e-marketing w 2022 roku prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Jednak, jeśli porównamy ten wzrost do roku 2021, kiedy to wg tych samych statystyk wyniósł on prawie 30% to nie będzie to wynik aż tak imponujący, a samo tempo wzrostu okaże się być mniejsze prawie trzykrotnie.
Prognozy na rok 2023 z tego samego źródła wynoszą 626,9 miliardów dolarów wydanych na reklamę w sieci, obecny rok ma więc być pierwszym, w którym globalnie na reklamę cyfrową reklamodawcy przeznaczą ponad 600 miliardów dolarów. Ma to stanowić aż 67,4% całkowitych wydatków na reklamę. Jeśli ta wartość okaże się prawdziwa będzie ro oznaczało, że reklamodawcy na online marketing przeznaczą o 10,5% więcej niż w roku 2022. Jak podaje portal statista.com podobne tempo wzrostu ma się utrzymać też w latach następnych i wynieść odpowiednio 11% (695,96 mld dolarów) w roku 2024, 10,1% (765,98 mld dolarów) w roku 2025 oraz 9,1% (835,82 mld dolarów) w roku 2026.
Wydatki na reklamę internetową w USA – lata 2022 – 2023
Według najnowszych danych w samych Stanach Zjednoczonych na online marketing wydano w 2022 roku 243,9 mld dolarów, a w tym roku (2023) mają wynieść 271,2 mld USD. Jeśli te dane okażą się prawdziwe, wzrost rok do roku wyniesie w tym przypadku 11,2%. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do roku 2022, kiedy to ta sama wartość w stosunku do roku 2021 wyniosła 8,8%. Widać więc, że trend w USA będzie podobny do tego ogólnoświatowego (10,5%). Jak czytamy na stronie oberlo.com przewiduje się, że wydatki na reklamę w kanałach cyfrowych w USA będą nadal rosły w ciągu najbliższych kilku lat. W 2024 roku mają wynieść 298,4 mld USD, w 2025 roku - 325 mld USD, w 2026 roku - 350,9 mld USD, a rok później, w 2027 roku - 376,5 mld dolarów. Średnie tempo wzrostu, jeśli chodzi o wydatki na reklamę cyfrową w Stanach Zjednoczonych w latach 2023-2027 ma wynieść 8,6%. Dla porównania od 2019 do 2023 roku średnia roczna stopa wzrostu była ponad dwukrotnie wyższa i wynosiła 18,6%.
Wydatki na reklamę w sieci w Polsce w latach 2022-2023
Jak przeczytać można w najnowszym Raporcie Strategicznym Internet 2022/2023, opublikowanym niedawno (maj 2023) przez IAB Polska, wartość rynku reklamowego online wzrosła w 2022 roku o przeszło 615 mln zł do ponad 6,8 mld złotych. Oznacza to dynamikę wzrostu rok do roku na poziomie 10% - czy to dużo czy mało?
Do roku 2019 średni przyrost wydatków na reklamę w sieci wynosił około 11–13%, ale rok 2020 (a konkretnie wybuch pandemii) zachwiał rynkiem reklamowym, sprawiając, że tempo rozwojowe spadło do 5%, osiągając najniższy wynik od roku 2007. Na szczęście nie trwało to długo - już w 2021 roku w wydatkach reklamodawców zaobserwowano wyraźne ożywienie nastrojów i zakończył się on przyrostem sięgającym 20%, dzięki czemu komunikacja cyfrowa umocniła swoją pozycję lidera w torcie reklamowym. Choć w roku 2022 dynamika wzrostu wydatków na komunikację cyfrową wróciła do poziomu z przed pandemii (ok 10%) i tak była większa niż tempo rozwojowe całego rynku. Wszystko to świadczy o tym, że sytuacja w Polsce jest podobna do trendów ogólnoświatowych, a polski rynek reklamy online dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich. A jak zdaniem ekspertów będzie wyglądał rok 2023?
W raporcie przeczytać możemy o 2 możliwych scenariuszach: pierwszy zakłada, że przyrost wydatków na reklamę cyfrową w roku 2023 będzie wahać się w granicy 6–7%, drugi natomiast jest nieco bardziej optymistyczny i mówi o utrzymaniu dotychczasowej dynamiki (około 10%). W obydwu przypadkach wartość rynku reklamowego powinna w 2023 roku przekroczyć 7 mld zł (w roku 2022 reklamodawcy wydali na online marketing ponad 6,8 mld), a być może nawet osiągnąć nieosiągalną do tej pory granicę 7,5 mld zł. Tak samo sytuacja ma zdaniem ekspertów wyglądać w latach następnych – tempo przyrostu wydatków na marketing w sieci będzie wynosiło w Polsce rok do roku – od 6-7 % do nawet 10% przy bardziej optymistycznych scenariuszach.
Powyżej po krótce przedstawiliśmy jak wyglądały wydatki na reklamę online na Świecie, w Stanach Zjednoczonych oraz w Polsce w roku 2022 i omówiliśmy trendy na nadchodzące kilka lat. Czy takie statystyki okażą się prawdziwe? Czas pokaże. Choć przy obecnym rozwoju techniki można z dość dużą dokładnością określać takie wartości, jak pokazały ostatnie lata nawet specjaliści nie są w stanie przewidzieć wszystkiego.