Czy SalesBoty wyposażone w sztuczną inteligencję to przyszłość e-commerce?
źródło: opracowanie własne
Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę sklepu internetowego, a już od progu wita Cię na nim SalesBot wyposażony w rozwiązania z zakresu AI (sztucznej inteligencji). To Twój prywatny ekspedient, który pomoże wybrać produkt odpowiadający Twoim potrzebom i odpowie na wszelkie pytania, a dodatkowo możesz być pewny, że się nie pomyli i o niczym nie zapomni. Co jeszcze ważniejsze nie musisz latać za nim po całym sklepie ani cierpliwie czekać aż skończy obsługiwać kogoś innego! To właśnie przyszłość zakupów w Internecie, a coraz częściej staje się też teraźniejszością.
Badania pokazują, że są trzy główne czynniki decydujące o tym, że kupujemy coś w sklepach stacjonarnych, mimo że często możemy kupić to taniej w sieci: czas (bo potrzebujemy czegoś od razu), fachowa obsługa i możliwość zobaczenia, dotknięcia czy też przymierzenia nabywanego produktu. Pierwszy z tych punktów jest z oczywistych względów najtrudniejszy do przezwyciężenia dla e-commerce, ale coraz częściej spotykamy się z bardzo krótkimi terminami dostaw (na drugi dzień, tego samego dnia itp.). Trzeci staje się mniej istotny przy opcji darmowych zwrotów, przydatne są tu także odpowiednie zdjęcia produktów i ich opisy. Natomiast jeśli chodzi o eksperta dostępnego dla nas na miejscu – tu pomocne są SalesBoty, zwłaszcza jeśli posiadają też rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Mogą one pomóc dobrać produkt, odpowiedzieć na pytania go dotyczące, a nawet przeprowadzić przez proces instalacji czy pierwszego uruchomienia urządzenia. Wszystko to przy wyeliminowaniu błędu ludzkiego i emocji towarzyszącym każdemu z nas w codziennej pracy.
Czemu powstały SalesBoty?
Głównym powodem powstania botów sprzedażowych była chęć ratowania porzuconych koszyków zakupowych, a więc rozwiązania problemu, który z czasem stał się codziennością branży e-commerce.
Wg badań Statista procent utworzonych koszyków zakupowych, które nie zakończyły się sprzedażą na całym świecie w pierwszym kwartale 2023 r. wynosiły od 62 do 93% w zależności od urządzenia i branży, przy czym dla wszystkich sektorów najniższe współczynniki porzuconych koszyków odnotowano na komputerach, a najwyższe na telefonach komórkowych. Oznacza to, że od 6 do 9 na 10 osób nie dokonuje zakupu, mimo że było nim zainteresowane. Czemu tak się dzieje? Przyczyny mogą być różne od ceny, przez koszt, opcje i termin dostawy, dostępne możliwości płatności itp. Wiedza na temat tego, dlaczego klienci zainteresowani danym wyrobem czy usługą nie dokonują zakupu jest kluczowa, aby sprzedawać więcej. A dostarczyć jej może właśnie inteligentny Bot sprzedażowy. Wystarczy, że zanim klient opuści daną stronę wyświetli mu się okienko z pytaniem o powód wyjścia z witryny i niedokończenia zakupu. Oczywiście nie każdy internauta będzie chciał odpowiedzieć, warto więc go czymś zachęcić – na przykład obietnicą rabatu lub gratisu. SalesBot może wówczas zgromadzić dane i przypisać je do danego produktu, a także jego kategorii lub wariantu. Zgromadzone w ten sposób informacje to badanie potrzeb klientów i konkurencji w jednym i mogą okazać się bezcenne dla uzyskania przewagi biznesowej.
Czym jest SalesBot?
SalesBot to najczęściej rodzaj ChatBota używanego do nawiązywania kontaktu z potencjalnymi klientami danej strony internetowej. Jego celem jest zazwyczaj doprowadzenie do sprzedaży lub zwiększenie wartości zamówienia, ale coraz częściej pełnią one również funkcje z zakresu obsługi klienta. Okno chatu może odpalać się przy wejściu na daną stronę, dodaniu produktu do koszyka, porzuceniu koszyka zakupowego, w momencie opuszczania strony lub dowolnym innym scenariuszu określonym przez twórcę Bota sprzedażowego. Najczęściej tego typu rozwiązania posługują się skryptami i/lub algorytmami do przeprowadzania rozmów, odpowiadania na zapytania klientów, dostarczania informacji o produkcie, a nawet udzielania rabatów, dawania gratisów itp. Coraz częściej można się jednak spotkać z SalesBotami wyposażonymi w rozwiązania z zakresu AI.
W jaki sposób SalesBot może wykorzystywać AI?
Boty sprzedażowe mogą zostać wyposażone w algorytmy uczenia maszynowego i przetwarzanie języka naturalnego (NLP). Stają się wtedy Botami AI ponieważ wykorzystują sztuczną inteligencję. W takim wypadku ich funkcjonalność rozszerzana jest o samouczenie się oraz gromadzenie i analizowanie danych. Jak to działa? Inteligentny Chatbot rozpoznaje słowa, wyrażenia i struktury zdań wpisanych przez rozmówcę, opierając się na swoim oprogramowaniu lub zrozumieniu języka, następnie przeszukuje posiadaną bazę informacji i formułuje najlepszą możliwą odpowiedz. Nowoczesne Boty nie tylko posługują się określonym wzorcem, ale tworzą własne, unikalne komunikaty, które ulepszają analizując reakcje swoich rozmówców. Takie SalesBoty potrafią dostosować język, styl oraz charakter wypowiedzi do konkretnej osoby lub sytuacji, a także wyciągać wnioski na podstawie skuteczności określonych działań. Wymagają też mniej dokładnych komunikatów ze strony rozmówcy niż tradycyjne Chatboty.
Jakie korzyści dla biznesów z branży e-commerce mogą płynąć z wykorzystania inteligentnych SalesBotów?
Oczywiście przede wszystkim finansowe, bo ich podstawową funkcją pozostaje generowanie jak największej sprzedaży. Ale nie tylko, SalesBot to bowiem również oszczędność czasu i pieniędzy. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala obniżyć koszty personelu, bo Bot sprzedażowy może obsługiwać jednocześnie tysiące interesantów działając 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Generuje też potencjalnych klientów i usprawnia proces wdrażania nowych.
Odpowiednio stworzony Bot sprzedażowy może być zintegrowany z różnymi platformami, w tym WhatsApp, Instagram, Facebook i chatem na stronie internetowej. Jest też bezcennym źródłem informacji – zbiera, gromadzi i analizuje dane o potencjalnym kliencie (budżet, preferencje itp.) oraz jego obawach i zastrzeżeniach. Dzięki temu dostarcza statystyk potrzebnych do optymalizacji strategii sprzedaży.
SalesBot wyposażony w sztuczną inteligencję to też świetny asystent zapewniający osobom odwiedzającym Twoją witrynę spersonalizowane interakcje i dzięki temu wpływający na znaczną poprawę jakości obsługi klienta. Może mówić w rożnych językach i dostosować styl swojej wypowiedzi tak, aby każdy rozmówca został odpowiednio obsłużony. Dzięki temu zwiększa zaangażowanie klientów i poprawia wizerunek firmy, bo może w krótkim czasie odpowiedzieć na każde zapytanie utrzymując przy tym wysoką jakość obsługi.
Dużą zaletą jest również wyeliminowanie błędów ludzkich. Bot sprzedażowy nie miewa gorszych dni, nie posiada prywatnych preferencji, nie choruje i nie jest zmęczony nawet po wielu godzinach pracy. Dzięki temu każdy klient zostanie obsłużony podobnie niezależnie od tego kim jest i jak duże zakupy planuje zrobić. Dodatkowo dobrze zaprojektowany inteligentny SalesBot sam będzie się doskonalił nie wymagając dużych nakładów ze strony twórcy.
Jakie korzyści dla internautów mogą płynąć z zastosowania przez e-biznesy nowoczesnych Botów sprzedażowych?
Przede wszystkim SalesBoty są rozwiązaniem niezwykle wygodnym dla internautów, bo zapewniają natychmiastową odpowiedź na ich zapytania. Nie muszą więc czekać na godziny biurowe, aby uzyskać potrzebne im informacje.
Oczywiście to jakie korzyści dla internautów będzie niosło za sobą wprowadzenie przez daną firmę takiego Bota zależy od jego zaprogramowania. Na przykład, jeśli chodzi o osoby mówiące w innym języku takie rozwiązanie może sprawdzić się lepiej niż tradycyjny pracownik, ale pod warunkiem, że opcja wielojęzyczności została dodana do jego funkcji.
Same doświadczenia zakupowe klientów mogą być też lepsze, ponieważ inteligentny Bot sprzedażowy zapewni im spersonalizowana obsługę. Często spotkać można również z udzielaniem przez takiego Chatbota rabatu lub inną formą promocji, ponieważ jego głównym zadaniem jest przeważnie przekonanie niezdecydowanego klienta do dokonania zakupu.
Jeśli SalesBot posiada też inne funkcjonalności może pozwalać internaucie na dobranie odpowiednich akcesoriów do zakupionego produktu, monitorowanie zamówienia, dokonanie zwrotu, a nawet w pewnym zakresie udzielać wsparcia technicznego.
Boty sprzedażowe mogą być genialnym narzędziem do poprawy jakości obsługi klienta, zwiększenia sprzedaży oraz wytwarzania zaangażowania wśród klientów. Należy jednak pamiętać, że należy je odpowiednio zaprogramować, aby jak najlepiej wykorzystać ich możliwości. Sam proces może być trudny, zwłaszcza dla mniejszych biznesów - warto więc wypróbować gotowe rozwiązania przygotowane przez specjalistów. Jeśli jesteś zainteresowany – skontaktuj się z nami, chętnie stworzymy SalesBota dostosowanego do Twoich potrzeb!